KRISTIANSAND: Til tross for at landsdelen har omfavnet selskapet, har ikke inntektene stått i stil med utgiftene, og eier Epen Hennig-Olsen måtte erkjenne at selskapet ikke har livets rett.

— Vi begjærer oppbud i disse sekundene, sier Hennig-Olsen til Fædrelandsvennen tirsdag formiddag.

Konkursen er så fersk at det ennå ikke er oppnevnt en bobestyrer.

"Vi beklager å måtte meddele at det i dag er sendt en begjæring om oppbud av Flynonstop AS. Dette betyr at alle våre flyvninger fra og med tirsdag den 29.10.2013 klokka 06.00 er blitt innstilt."

— Må ta kontakt med SAS

Ifølge Fædrelandsvennens reporter, er Flynonstop-kontorene låst, men det er hektisk aktivitet på innsiden. Klokken 10.00 gikk dørene opp. Flere ansatte klemte hverandre og gikk.

— Vi tar nå fortløpende kontakt med våre kunder via mail og SMS for å gi råd og veiledning om hvordan de skal forholde seg til ombooking / kjøp av nye billetter til sin reise. For våre passasjerer blir dette en uheldig og svært traurig opplevelse. Ettersom at FlyNonstop ikke kan fly de oppsatte rutene, må hver enkelt passasjer søke kontakt med SAS som har sagt seg villig til å avhjelpe våre passasjerer med ombookinger/salg av nye billetter til spesialpris. Man kan også ta kontakt med sitt reisebyrå eller søke etter nye billetter på nettet, skriver Flynonstop i en pressemelding.

Det var hektisk møtevirksomhet i Flynonstops kontorer mandag kveld.

Bakgrunnen for oppbudsbegjæringen, er at det ikke har lyktes selskapet å få inn nye investorer i selskapet.

— FlyNonstop har i lengere tid søkt investorer til fase to i selskapets fremtidsplaner. Vi har ikke lykkes verken lokalt, nasjonalt eller internasjonalt å få inn tilstrekkelig midler til å sikre en bærekraftig og vekstbasert drift. Vi mener selv at vi har hatt en rimelig god kommersiell suksess, men må bare innse at vi per i dag ikke har klart våre finansielle målsetninger, skriver selskapet i pressemeldingen.

For få passasjerer

Reiseselskapet har heller ikke greid å få nok passasjerer på rutenettet sitt.

— Flere av våre destinasjoner har vært veldig populære spesielt Dubrovnik og London. Sistnevnte har utviklet seg til å bli veldig bra. Men uansett så må vi også konstatere at vi dessverre har hatt for få passasjerer på vårt totale rutenett. Dette på tross av at vi klarte en kabinfaktor på 69% i juli, skriver selskapet.

Eier Espen Hennig-Olsen beklager på vegne av de som har kjøpt billetter.

— Vi beklager dypt overfor alle de som har kjøpt billetter og støttet opp om FlyNonstop. Fordelene med direkteruter, en fantastisk flymaskin og veldig flott service om bord, har likevel ikke vært tilstrekkelig. Det kan være at for mange som har valgt andre ruter og destinasjoner, eller har latt være å reise, ettersom sommerværet i 2013 var et av tidenes beste, konstaterer selskapet.

Fædrelandsvennen følger saken.