Flygingen fraktet 12 tonn forskningsutstyr og forskere til Troll-stasjonen i Queen Maud Land, Antarktis.

Ifølge en pressemelding fra flyselskapet var det 45 passasjerer ombord. Ruten gikk fra Oslo, via Cape Town i Sør-Afrika.

Antarktis mangler konvensjonelle rullebaner; derfor landet Norse Atlantic Airways på en is rullebane av is på Troll Airfield, som består av en 3000 meter lang og 60 meter bred rullebane.

Overfor E24 bruker direktør i Norsk Polarinstitutt, Camilla Brekke, uttrykket «milepæl» når hun snakker om begivenheten.

– Dette er en stor dag for Norsk Polarinstitutt og for forskningen på Troll-stasjonen. Dreamlineren er det største passasjerflyet som har landet i Antarktis. Det er i stand til å ta med flere titalls tonn med materiell. Det er helt avgjørende for måten vi kan drive forskning på, sier Brekke til E24.

– De nyere flyene har også et mindre miljøavtrykk. Vi er naturligvis opptatte av å redusere dette så mye vi kan, sier Brekke videre.

At de nå har muligheten til å få et Dreamliner-fly ned til Sydpolen, gjør at de blir mer attraktive å samarbeide med for andre forskningsmiljøer, sier Brekke, som forteller at flere av de 45 passasjerene om bord tilhører andre stasjoner enn det norske.

– Stor ære

Bjørn Tore Larsen, konsernsjef i Norse Atlantic Airways, uttrykker også stor stolthet og ære.

– Det er en stor ære på vegne av hele teamet i Norse at vi har oppnådd denne betydningsfulle landingen av den første 787 Dreamliner. I sann utforsker-ånd er vi stolte over å ha bidratt til denne viktige og unike milepælen. Det er en sann testament til våre trente og dyktige piloter og besetning, og til våre toppmoderne Boeing-fly, sier Larsen i pressemeldingen.

Foto: Norse Atlantic

– Flyplass på blåis

Jobben frem mot å bygge ny stasjon i Dronning Maud Land kan også bli lettere nå som Dreamlineren kan tas i bruk, mener Brekke.

– Helt klart. Vi håper å være på plass med denne i 2032.

Men å få et så stort fly til å lande på isen på Sydpolen, krever også enormt med arbeid, slår Brekke fast.

– Det er en stor operasjon å lage til landingsforholdene. Det lages egentlig en flyplass på blåis, så det er spektakulært. Heldigvis var det nydelig vær, så det så ut til at det gikk utmerket, sier Brekke.

Flyet og dets crew skal allerede har forlatt Sydpolen.