KRISTIANSAND: – Avstemmingen varer fram til 11, og alt jeg kan si nå er at det er jevnt, sa sjefredaktør i Fædrelandsvennen, Eivind Ljøstad, da han fikk ordet like etter 08.30 under Næringslivsdagen på Kilden.

Som første post på programmet var det i år som ifjor klart for en kort presentasjon av Årets Sørlandsbedrift 2016, fire timer før vinneren skal kåres.

De to finalistene, Igland Garasjen og Dyreparken, ble representert av hver sin administrerende direktør på scenen.

Ledet i går

– Tror du dere kan vinne dette, ble Dag Erik Heier i Igland Garasjen spurt.

– Vi ledet jo de to første dagene, før Dyreparken tok over i går formiddag. Siste oppdatering viste vel at vi gikk forbi igjen, men når Dyreparken har sendt ut stemmeoppfordringer til 80.000 gjester på e-post, skal det vel holde hardt, svarte Heier og smilte lurt.

Ønsker å vinne

– Er dette i boks? ble Per Arnstein Aamot i Dyreparken spurt.

– Det tror jeg absolutt ikke. Jeg er imponert over det engasjementet Igland Garasjen har vist. Men vi har jo lyst til å vinne vi også, svarte Aamot og smilte lurt, han også.

Torsdag morgen var det kommet inn over 5600 stemmer. Avstemmingen varer fram til klokka 11 og vinneren kåres som siste post på programmet klokka 12.40. Noe vi selvfølgelig dekker på Fvn.no.

Les reportasjene fra de to finalistene:

Omlag 200 personer er tilstede under Næringslivsdagen på Kilden. Foto: Richard Nodeland

Slik stemmer du

Hvem som fortjener tittelen Årets Sørlandsbedrift 2016 er det imidlertid du som bestemmer.

Vil du at Igland Garasjen skal vinne, send sms med kodeord «BEDRIFT C» til 03811.

Vil du at Dyreparken skal vinne, send sms med kodeord «BEDRIFT E» til 03811.

Stemmeregler

Du kan stemme fram til torsdag 13. oktober klokka 11.

Husk mellomrom mellom «BEDRIFT» og bokstaven du vil angi. Vanlig sms-takst gjelder. Vi godkjenner bare én stemme fra hver mobiltelefon.

Juryens vurdering av Dyreparken

Runar Leite, Visma, om økonomi:

Dyreparken er kanskje det beste eksempelet vi har i vår landsdel på hvor viktig det er å investere og fornye seg for å generere vekst. Anleggsmidlene vokser og utgjør en stadig større andel av virksomhetens eiendeler. De siste fem årene har gitt drøyt 30 prosents økning i omsetning, og investeringstakten tyder på at ledelsen fortsatt er tro til sin lest på hva oppskriften er for videre vekst. Drøyt 130 millioner i samlet resultat før skatt de siste fem år, med en bunnlinje på 10 prosent står det også respekt av.

Tulla Wahlstedt, Aptum, om forretningsidé:

Dyreparken er Norges største familieattraksjon med over 1 million besøkende årlig. De har fokus på dyrevelferd, vern av truede dyrearter, samt utvikling av nasjonalt og internasjonalt attraktive forestillinger og attraksjoner, badeland, hotelldrift og eventer med mer. Kontinuerlig utvikling av tilbudet og et bevisst forhold til kvalitet gjennom hele kundereisen, kjennetegner den folkekjære virksomheten.

Juryens vurdering av Igland Garasjen

Erik Tønnesen, Skagerak Capital, om økonomi:

Etter oppkjøpet av Grimstad Garasjen fra J. B. Ugland i 2013 har selskapet fått en kritisk masse (omsetning) på nesten 240 millioner kroner, en markedsposisjon og ikke minst en god lønnsomhet som viser at gode strategiske oppkjøp gir synergier både på kostnadssiden og markedssiden. Selskapet er svært godt posisjonert for videre vekst og lønnsomhet.

Inger Sædberg Birkenes, Meglerhuset Sæberg, om forretningsidé:

Igland Garasjen sender umiddelbart tankene til garasjer fra Grimstad som leveres ferdigproduserte i en rekke modeller og kan monteres på en-to-tre uten at det blir for dyrt. Det er flott at de fra å være to konkurrenter fra samme by, nå er slått sammen og blitt til et familiefirma igjen som er Norges største garasjeprodusent. Samtidig er det kjempemoro at de har økt salget markant de siste par årene og virkelig satt Grimstad på kartet hvor de er en stor lokal bedrift i en liten by.