— Ny vei er vel det viktigste temaet som finnes for kommunen. Det vil bety enormt mye, både for næringslivet, men også for sikkerheten til dem som ferdes på veien. Det blir en helt annen verden, sier Lindesnes-ordfører Janne Fardal til Fædrelandsvennen etter presentasjonen til Statens Vegvesen.
- Skal holde fristene
— Vi skal holde fristene og fatte et vedtak til sommeren, lover ordføreren, som er synlig fornøyd med den oppgraderingen av europaveien gjennom Lindesnes som venter.
Auditoriet på Mandal videregående skole var fylt til randen da Vegvesenets folk skulle presentere de tre foreløpige alternativene for den nye motorveien. Og selv om folkemøtet startet med en presentasjon av mulig kommunesammenslåing mellom Mandal, Lindesnes, Marnardal og Audnedal, var det veiplanene de var kommet for å høre.
Les også:
Tunnel fra riksvei 9 til Breimyr
— Vil bety utrolig mye
Noe Mandals ordfører, Tore Askildsen, mener det er gjort en betryggende og grundig jobb med, som gir politikerne et godt beslutningsgrunnlag.
— Den nye veien vil bety utrolig mye for utviklingen i Mandal. Med 20 minutters reisetid til Kristiansand, vil det øke attraktiviteten til landets fineste by, sier han, og tror også Mandal skal klare å fatte et vedtak før sommeren.
Les også:
Kan ikke love at E 39 blir ferdig på ti år
Kommunedelplan på høring
Vedtakene det er snakk om er den kommunale behandlingen av kommunedelplanene som legges ut på høring i februar. Planen er at disse skal vedtas i mai eller juni, så reguleringsplanarbeidet kan starte opp til høsten. Går dette i boks, venter godkjenning av reguleringsplaner høsten 2016 eller våren 2017, grunnerverv i 2017 og til slutt byggeplan.
Les også:
- Mangler nesten 60 milliarder til ny E 39 mellom Kristiansand og Stavanger
— Skal gjøre vårt
Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt bekrefter overfor Fædrelandsvennen at planlagt oppstart er i 2018, men at det betinger både penger og politiske beslutninger.— Vi skal i alle fall gjøre vårt så vi er klare for bygging når politikerne ber oss om det, sier han.
32 km i 110
Den nye motorveien vil gå fra Døle Bru, hvor E39-prosjektet fra Volleberg gjennom Søgne ender, til Livold, like vest for Vigeland sentrum i Lindesnes. Veien er planlagt i 20 meters bredde med 110 kilometers fartsgrense på hele den 32 kilometer lange strekningen.
Les også:
Politikerne vil ha dyrere E 39
Tre alternativer
Prosjektet er nå avgrenset til tre korridorer hvor de to sydligste traséene, grønn og blå, går i lange tunnelstrekk fra vestsiden av Mandalselva og til Vestre Skogsfjord. Begge disse alternativene krysser også Audna like sør for Vigeland sentrum i broer med opp mot 80 meters høyde.
Det nordligste alternativet, rød, går mye mer i dagen, har en lavere bro over Audna og av sistnevnte grunn ikke mulighet for kryss ved Livold grunnet en tunnel som da må bygges mellom broen og Livold.
80 meter høy bro
— En 80 meter høy motorveibro like sør for kommunesenteret. Vil innbyggerne på Vigeland godta dette?
— Det er forståelse for at en vei tross alt må over elva. Så er det slik som Vegvesenets folk også sa, at jo høyere broen blir, dess mindre støy hører man, sier lindesnesordføreren, som opplever at både innbyggerne og politikerne er mer samstemte om løsninger enn tidligere.
Se Vegvesenets egne nettsider om prosjektet E39 Døle Bru - Livold
Vestre Skogsfjord
Blant de fremmøte var det løsningen forbi Vestre Skogsfjord vest for Mandal og den nye hovedinnfartsveien fra motorveien like øst for Mandalselva og til Mandal sentrum som forårsaket mest spørsmål.
— Den røde korridoren er endret slik at vi nå for en firefelts motorvei i heia bak oss, samtidig som nåværende E39 blir tilførselsvei til Mandal sentrum. Dette vil ødelegge for Vestre Skogsfjord og de 150 menneskene som bor her, ble det sagt fra salen.