– Det vi fryktet, skjedde. Dessverre var det umulig å komme de høye kravene i møte, så derfor står vi her i dag og rammer mange tusen passasjerer. Det er en trist dag for SAS, sier pressesjef Knut Morten Johansen i SAS.

Flere reisende valgte fredag å møte opp på flyplassen for å prøve å komme seg med et fly. Ved informasjonsskranken til SAS var det meterlange køer. Ansatte fra flyselskapet delte ut mat og drikke til de mange ventende, og det ble satt ut rader med klappstoler i ankomstområdet.

Meklingen med NHO Luftfart brøt sammen tidlig fredag morgen. Johansen tror imidlertid samtalene snart vil tas opp igjen og sier partene skiltes i en «god tone».

– Det er gode forutsetninger for å møtes igjen. Og så tror jeg det er to forhandlingsteam som trenger å sove noen timer, så får vi håpe at de tar opp praten igjen, sier han.

Anbefaler ombooking

Opptil 80.000 passasjerer rammes av streiken, og 673 avganger blir innstilt bare på fredag, opplyser SAS. I Skandinavia samlet kan 250.000 passasjerer bli rammet, ifølge Airhelp.

Selskapet tilbyr passasjerer hjelp til på søke kompensasjon ved flyforsinkelser og tar seg betalt hvis det blir utbetalt kompensasjon.

Passasjerer som blir mer enn tre timer forsinket ved ombooking som følge av pilotstreiken i SAS, kan ha krav på nesten 6.000 kroner i erstatning. Airhelp anbefaler rammede om å be om ombooking.

– Dersom ombooking resulterer i at man blir forsinket i mer enn tre timer til sluttdestinasjon, vil man kunne søke om erstatning fra selskapet, sier landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson.

Uklart om erstatning

I tillegg til ombookinger til andre flyselskaper eller refusjon av billett tilbyr SAS alle som er berørt og befinner seg på flyplassen, mat, drikke og eventuelt hotell. Kommunikasjonssjefen i SAS avviser imidlertid at passasjerer kan få erstatning. Han mener streiken er en ekstraordinær hendelse.

– Det er ikke overraskende at Airhelp nå er på banen for å forsøke å tjene penger på denne situasjonen gjennom å skape forventninger hos rammede passasjerer, sier Johansen til NTB.

Ifølge Forbrukerrådet kan rammede ha rett til standardkompensasjon hvis du blir rammet av flystreik, men det er ikke noen automatikk i dette. Det avgjørende er hvorvidt en streik er å regne som en såkalt «ekstraordinær hendelse» som er utenfor flyselskapets kontroll.

Kan gå glipp av Solskjær-tur

Brødreparet Benjamin (30) og Rasmus (32) Solheim skal til Manchester for å se Ole Gunnar Solskjærs lag spille kamp på søndag.

Flyet skulle ha gått 7.40 fredag. De fikk beskjed om at de ble booket om til et nytt fly søndag 17.45, men siden fotballkampen begynner klokka 17 søndag, er ikke det aktuelt.

Turen var bursdagsgave fra hele familien til Benjamin, som er storfan av Manchester United.

– Det er veldig kjipt hvis vi ikke får reist. Vi vet jo ikke hvor lenge Solskjær er der, ting skjer fort i fotballen, sier Rasmus.

Utsolgt hos Norwegian

Streiken fører til stor pågang hos andre selskaper. Hos Norwegian er svært mange flygninger utsolgt både i Norge og til utlandet, og Vy melder om stor pågang og fulle ettermiddagstog, spesielt på regiontogene.

Verken Vy eller Norwegian har foreløpig satt opp ekstra avganger.

NHO Luftfart og pilotene, som er samlet under paraplyen SAS Pilot Group, meklet flere timer på overtid hos Riksmekleren i Oslo.

Kravet fra pilotene er en lønnsøkning på 13 prosent. Dessuten ønsket pilotene større forutsigbarhet med hensyn til arbeidstid.

Les også: