KRISTIANSAND: I fjor overtok Arendal-baserte Nettbuss Sør busskjøringen i Kristiansand og deler av Telemark etter å ha gått seirende ut av anbudsrunder. Begge deler har gått trått økonomisk, og det NSB-eide busselskapet redder et godt resultat gjennom lokalkjøring i Aust-Agder, flybusser, ekspressbusser og turbusser.

Tøff start

— Oppstarten av anbudet i Kristiansands-regionen har vært utfordrende både internt og eksternt, skriver selskapet i sin årsberetning for 2011. Styret og ledelsen forventer imidlertid at oppdraget vil utvikle seg bedre.

— Det er ingen tvil om at oppstarten i Kristiansand ble tøff for oss. Det er normalt i en oppstartsfase, selv om det ikke er ønskelig, sier administrerende direktør Anders Roger Øynes. Det var spesielt vanskelig i fjor vinter. Da var det flere forsinkelser og mange misfornøyde kunder. En tredjedel av kundene oppga i en undersøkelse at de ikke var fornøyde. Snøkaos var med på å forverre forholdene.

— Vi får vesentlig færre passasjerklager nå. Passasjerene får et godt tilbud i Kristiansand, mener direktøren.

Nedskjæringer fra Agder Kollektivtrafikk har bidratt til at Nettbuss fortsatt ikke tjener mye i Kristiansand.

Det har vært et hardt førsteår for Nettbuss i Kristiansand.

— Noen ruter er slått sammen. For oss betyr det færre kilometer og lavere fortjeneste. Derfor har vi vært nødt til å redusere antall ansatte. Men dette er ikke noe passasjerene merker, sier Øynes.Ifølge Agder Kollektivtrafikk har de skjært noe ned på grunn av usikkerheten rundt belønningsmidler fra Samferdselsdepartementet.

Flere pendlere

Også i Telemark, der Nettbuss Sør kom inn et halvt år før i Kristiansand, har det vært problemer.

— Kontrakten med Vestviken Kollektivtrafikk i Telemark har i løpet av 2011 vært utfordrende, og det er blitt foretatt store endringer for å sikre fremtidig lønnsomhet, heter det i årsrapporten. Her er de i ferd med å kutte kraftig i busstilbudet på lite lønnsomme strekninger, mens det skal styrkes i de mest befolkningstette områdene. I tillegg har de trukket seg helt ut av Kragerø og Bamble for å konsentrere seg om byene Skien og Porsgrunn.

— Lønnsomheten i kontraktene i Kristiansandsregionen og Telemark har i 2011 ikke vært i henhold til forventningene, og dermed påvirket selskapets samlede resultat negativt, ifølge regnskapet.

Nettbuss Sør kunne likevel sende et solid regnskap inn til Brønnøysundregistrene. De tjener gode penger på ekspressbusser mellom Kristiansand og Grimstad/Arendal og mellom Sørlandet og Oslo.

— Alle våre kommersielle tilbud går bra. Vi merker at strekningen fra Kristiansand til Arendal er blitt ett arbeidsmarked. Nå har vi fått et effektivt busstilbud som utnytter den gode infrastrukturen med den nye motorveien. Vi frakter også mange mellom universitetscampusene i Grimstad og Kristiansand, sier Øynes, som selv pendler mellom Kristiansand og Arendal. Bussene går nå hver halvtime mellom fylkeshovedstedene, og økningen i passasjertallene har vært på mellom seks og sju prosent.

Hard konkurranse

Også på den sterkt konkurranseutsatte strekningen mellom Kristiansand og Oslo går det ifølge årsrapporten bra for Nettbuss.

— Tre selskaper konkurrerer hardt om passasjerene, men Nettbuss Sør opplevde fremgang, skriver selskapet.

Nettbuss økte omsetningen fra 335,6 millioner kroner i 2010 til 643,9 millioner året etter.

— Nå er det ingen store anbud i distriktet før 2015. Derfor er vi inne i en fase der det ikke blir så stor vekst. Nå blir det mer fokus på driften, sier Øynes.

- Mye bedre punktlighet

Agder Kollektivtransport mener Nettbuss leverer en mye bedre tjeneste nå enn i det første halvåret de kjørte i Kristiansand.

— Vi hadde en regularitetsmåling i vår. Den viste en betydelig forbedring fra sist, sier direktør i Agder Kollektivtransport, Siv Elisabeth Wiken. Hun sier busselskapet har vist en positiv utvikling gjennom det halvannet året de har vært i byen.

Busselskapet og oppdragsiveren har jobbet sammen i flere prosjekter der forskjellige grupper har sett på regulartitet, kundetilfredshet og fremkommelighet.

— Mye er satt i gang, og det gir resultater, sier Wiken. Nå er det færre kundeklager enn tidligere.

— Men vi må fortsatt jobbe hardt for å levere gode tjenester, sier Wiken.

Hun sier at de har drevet ganske forsiktig på grunn av usikkerhet rundt 60 millioner kroner belønningsmidler fra staten, som Kristiansand nå har fått fordi politikerne har bestemt å innføre rushtidsavgift.

- Naturlig med konkurranse i aust

Nettbuss ser det som helt naturlig at de får konkurranse om bussrutene i Aust-Agder, og frykter ikke den ferske ESA-avgjørelsen.

Aust-Agder fylkeskommune ble nylig felt av ESA, organet som overvåker EØS-avtalen, for å ha delt ut kontrakter verd 1,7 milliarder kroner ulovlig til Nettbuss Sør. Busselskapet har ikke vært part i striden, men fikk utdelt kontraktene av politikerne på fylkestinget.

— Når noen ber oss om å kjøre buss, så kjører vi buss. Det er jo det vi driver med, sier administrerende direktør Anders Roger Øynes.

— For oss er det helt i orden at det kommer anbudskonkurranse. Vi var innstilt på det fra i år, legger han til.

Øynes tror ikke det er mulig å gjøre noe med situasjonen før 1. januar 2015 når deres kontrakt uansett løper ut.

— Kontrakten er sagt opp. De kan ikke si den opp en gang til. Dessuten tar det tid å gjennomføre en full anbudsrunde, og å starte opp et helt nytt busstilbud. Jeg mener det ikke er mer enn tiden og veien uansett, sier han.

Nettbuss Sør AS 2011
20112010
Inntekter643,9335,6
Ord. avskrivninger63,234,1
Driftsresultat43,331,6
Resultat før skatt33,827,4
Anleggsmidler428,9464,3
Omløpsmidler125,068,9
Egenkapital105,2102,9
Langsiktig gjeld50,431,2
Kortsiktig gjeld398,3399,1
Regnskapets info.nivå{smile}{smile}
Inntjening{smile}{smile}
Betalingsevne{numb}{numb}
Egenkapitalandel{numb}{numb}
(Alle tall i millioner kroner)