KRISTIANSAND: Klarest vekst er det på faget ingeniør maskin. I 2011 hadde studiet 89 søkere. I år har tallet steget til 154 søkere, noe som tilsvarer en vekst på hele 73 prosent.

— Det er utrolig gøy. Vi skulle gjerne tatt inn enda flere studenter, men kapasiteten er helt sprengt, sier Magne Aasheim Knutsen, fakultetsdirektør ved Teknologi og realfag på Universitetet i Agder.

Enorm økning: Kapasiteten ved ingeniørutdanningen på UiA Grimstad er sprengt. Nå må fakultetsdirektør ved teknologi og realfag, Magne Aasheim Knutsen (t.h.) og instituttleder ved ingeniørvitenskap, Rein Terje Thorstensen, søke om mer plass. Planen er å bygge ut 450 kvadratmeter med laboratorier på en av parkeringsplassene. Foto: Torstein en

Aldri før har så mange søkere satt opp teknologi— og realfag som førstevalg ved UiA. Bryter man tallene ned til kun ingeniørfag, er veksten enda tydeligere. På forkurs ingeniørutdanning i Grimstad er veksten i antall søkere på over 67 prosent, fra 152 søkere i 2011 til 254 i 2012.- Fra 2006 og fram til i dag snakker vi om en vekst på 73 prosent. Det er helt vilt, sier Rein Terje Thorstensen, instituttleder ved ingeniørvitenskap på UiA Grimstad.

Bygger ut

I løpet av september må fakultetet sende inn søknad til Grimstad kommune om utvidelse av campusen. Deler av dagens parkeringsplass skal forvandles til 450 kvadratmeter med laboratorier, som forhåpentligvis står klar til bruk neste august.

— Det er ganske krise med plass nå. I undervisningen har vi begynt å ta i bruk streaming fordi det ikke er plass til alle studentene i samme undervisningssal, så noen må sitte i et annet rom, eventuelt hjemme. Heldigvis er dette en ordning som har blitt godt mottatt av studentene, understreker Aasheim Knutsen.

Det er ikke kun på Agder at realfagstrenden er tydelig. Veksten er representativ for hele landet. Sammen med lærerutdanningen var teknologi- og realfag den mest ettertraktede fagretningen da Samordnet Opptak hadde gjort opp status etter søkerfristen i vår. Ifølge Aasheim Knutsen sprer trenden seg også til lærerutdanningen.

— Tidligere har det vært få lærerstudenter som har valgt matte som fordypningsfag. I år har 40 av 70 studenter valgt matte, altså godt over halvparten av studentene. Vi skjønner knapt hva som skjer. Det er en radikal endring fra tidligere år, og en veldig gledelig endring. Det er jo dette budskapet vi har forsøkt å få prentet inn, at matte er et smart fag å ta, og nå har studentene endelig skjønt det, sier Aasheim Knutsen.

Viktig markedsføring

Bjørn Monstad , studiedirektør ved UiA, tror realfagsveksten er et resultat av langvarig markedsføring av fagene.

— Dette er ikke noe som har kommet av seg selv. Det vi nå ser, er resultatet av hardt arbeid fra mange ulike aktører som har vært veldig tydelige på hva slags arbeidskraft samfunnet trenger, påpeker Monstad.

Han mener studentene er flinke til å realitetsorientere seg om hvilke behov samfunnet har.

— Så lenge Norge går så det suser, så har studentene forstått at det er lurt å satse på teknologifag. Nå virker det attpåtil som om mange forstår verdien av å ta masterløpet også, men vi trenger enda flere som går videre fra bachelorgrad og tar master, sier Monstad.