Fra slutten av denne uken eller tidlig neste vil Charlie Hebdo være mulig å få kjøpt i Norge. 200 eksemplarer vil selges på Narvesen Continental i Oslo, sier Narvesen-eier Magnus Reitan til Aftenposten onsdag ettermiddag.

Den siste utgaven av satiremagasinet Charlie Hebdo er revet ut av hyllene i Paris. Etter bare fem timer på gaten, skal bladet være utsolgt over hele Frankrike, og distributøren har bestemt seg for å gi ut bladet i 5 millioner eksemplarer.

Les anmeldelsen av siste utgave av Charlie Hebdo

— Vi vet det er mange tusen som ønsker et eksemplar. Vi har fått 200 eksemplarer, og det er de vi kan selge, sier Reitan, som er toppsjef i Reitan Convenience, som eier kioskkjeden Narvesen.

Det er den originale franske versjonen som kommer til byen, og med kun 200 eksemplarer, er det mye som tyder på at det vil bli kø utenfor den tradisjonsrike kiosken.

Har ikke redaktøransvar

Reitan sier videre at de ikke har sett magasinet ennå, og derfor ikke kan si noe om det er i konflikt med norsk lov.

- Frykter dere reaksjoner?

— Narvesen har 2000 forskjellige magasiner. Siden 1894 har Narvesen vært en uavhengig og ikke-politisk distributør av det frie ord og Narvesen har aldri stoppet et magasin av politiske årsaker. Narvesen har aldri tatt og skal ikke ta et redaktøransvar. Charlie Hedbo ble intet unntak, sier Reitan.

- Er dette en engangsforeteelse, eller vil satiremagasinet bli fast i Narvesens bladhyller?

jesuischarlie-jDCK4s9zqd.jpg

— Vi har aldri før hatt så mange henvendelser rundt et magasin som denne gangen. I fjor hadde vi nærmere 250 nye magasiner vi tok inn fordi de var etterspurte av våre kunder. Enkelte ganger blir det med kun den ene utgaven, andre ganger blir magasinene en fast del av sortimentet. Samme prosedyre gjelder dette magasinet, så det må man senere vurdere, fortsetter Reitan.I gatekioskene i Frankrike selges bladet for 3,9 euro, rundt 36 kroner. I Norge blir prisen 42 kroner.

- Alle våre inntekter på dette magasinet går til stiftelsen Fritt Ord, sier Reitan.

Dette er en allmennyttig privat stiftelse som skal verne om og styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge, særlig ved å stimulere den levende debatt og den uredde bruk av det frie ord.

Involvert PST og politiet

Mediehusene i Norge har alle økt sikkerheten rundt sine hovedkontor etter terroren i Paris. Også Reitan har hatt en vurderinger av hvordan dette vil påvirke selskapet og ikke minst kundene deres.

- Hva gjør dere for å sikre utsalgssteder og hovedkontor mot angrep fra dem som mener innholdet er krenkende?

— Sikkerheten til våre kunder og medarbeidere er det aller viktigste for oss, og vi har vært i god og ryddig dialog med PST og politiet de siste dagene. Eventuelle sikkerhetstiltak ønsker vi ikke å kommentere, sier Reitan.

Onsdag kveld skriver Dagbladetat Narvesen har mottatt trusler.

Dagbladet får opplyst av kilder i Reitan Convenience, som driver Narvesen-kjeden, at det har kommet flere telefoner til den aktuelle Narvesen-butikken med trusler om at de ikke burde selge Charlie Hebdo.

- Disse bladene vil bli revet bort

— Bladene vil bli revet bort. Det er synd at Narvesen bare har fått tak i 200 eksemplarer, jeg tror det kunne blitt solgt tusenvis. Så vi får bare håpe at det trykkes opp mer etter hvert, sier Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk presseforbund.

Hun er glad Narvesen har besluttet å ta inn magasinet til Norge.

- Det er helt riktig som Narvesen sier, de skal ikke være et sensurerende organ. Vi må huske på at Charlie Hebdo er et helt lovlig blad, selv om det er mye spesielt ved det akkurat nå. Vi må ikke være fremmede for at det kan provosere noen her hjemme også, sier hun.