KRISTIANSAND: — 2011 ble et toppår for Kristiansand lufthavn. Passasjerveksten har vært eventyrlig og oversteget forventningene vi hadde til året. Rekord etter rekord har falt og slik ble også resultatet for hele 2011, sier lufthavnsjef ved Kjevik, Thomas Langeland.

Årets siste måned viste et passasjertall på 71.109 hvilket er 11,7% opp sammenlignet med desember 2010. Året som helhet viser ny rekord med 953.202 passasjerer som er 13,5 % opp sammenlignet med 2010. — Det vi ser er at det er en underliggende vekst blant reisende både innlands og utenlands. Og når vi da på toppen av dette får noen nye reisetilbud, som for eksempel da KLM økte i sommerprogrammet, så øker trafikken på flyplassen. Det er ikke sånn at nye ruter stjeler passasjerer fra gamle, det er tvert om ren gevinst, forteller Langeland.

Charter

I tillegg har en usedvanlig god chartersesong vært med på å løfte Kjevik til nye høyder.

— Fire dårlige sommere har nok gjort sitt. I tillegg fikk vi inn et nytt charterreisemål (Split i Kroatia) som bidro godt, sier lufthavnsjefen. Og så må vi heller ikke glemme at vi har et næringsliv, med NODE i spissen, som går godt. De står for mye av trafikken til København og Amsterdam, sier han.

Veksten i innlandstrafikken var på 12, 7 % og i utenlandstrafikken på 15,8 %. Også antall flybevegelser økte med 7,2% sammenlignet med 2010. — Det er ingen av de større lufthavnene som har hatt større prosentvis økning enn oss, riktig nok skiller det ikke mange prosent mellom oss og de neste på listen, men vi topper den i hvert fall, forteller han.

Lakselv

På landsbasis er det faktisk bare en lufthavn som har hatt større vekst enn Kjevik og det er Lakselv.

— Men de har bare 66.000 reisende på årsbasis, så de er så små at vi ikke kan sammenligne oss med dem, sier Langeland.

Ny utenlandsterminal

Nå er neste mål for Kristiansand lufthavn å passere én million reisende i 2012. — Det er klart at vi nå må gå for å passere den magiske grensen, opplyser lufthavnsjefen.

- Er dere store nok til å kunne håndtere én million reisende i løpet av et år?

— Ja, det er ikke noe problem. Det som er utfordringen her er når man skal sluse mange mennesker gjennom sikkerhetssjekken på kort tid. Spesielt tidlig på morgenene, når vi har mange avganger, kan det bli trangt, sier Langeland.

Men det problemet jobber de nå med å finne løsninger på.

— Vi jobber også med å få en ny utenlandsterminal. Vi er i faktisk i gang med å lage skisser til den nye terminalen nå, forteller han.