Det vrimlet av pressefolk blant meglerne da børsen begynte handelen med Twitter-aksjen torsdag ettermiddag, norsk tid. Dette er den største børsnoteringen i USA siden Facebook-noteringen i mai i fjor.

70 millioner Twitter-aksjer ble lagt ut for salg før børsnoteringen. Prisen på disse aksjene ble satt til 26 dollar (155 kr).

Det innbrakte selskapet 1,82 milliarder dollar (snaue 11 mrd. kr) i ny kapital. Pengene skal brukes til ytterligere vekst, opplyser selskapet.

I de første minuttene etter at børsen i New York åpnet steg kursen til over 50 dollar per aksje, men nærmere stengetid torsdag kveld norsk tid dalte aksjen ørlite. Ved stengetid sto kursen i 44,90 dollar. Det er en økning på 73 prosent i forhold til prisen Twitter satte innledningsvis.

Høye forventninger

Prisen pr. aksje ble skrudd opp like før børsnoteringen, forteller spare— og investeringsøkonom Karl Oscar Strøm i Nordnet Bank til Aftenposten.

Tilretteleggerne, med den amerikanske storbanken Goldman Sachs i spissen, hevet først prisintervallet fra 17-20 dollar pr. aksje til 23-25 dollar. Prisen ble jekket opp ytterligere 1 dollar til 26 dollar onsdag kveld.

Oljefondet kjøper?

Det er vanlig at store institusjonelle investorer får tilbud om å kjøpe aksjer til en slik fastsatt pris før børsnoteringen. Det skjedde da Facebook ble børsnotert. Da var det norske Oljefondet blant institusjonelle investorer som fikk tildelt aksjer i forkant.

— Det vil ikke overraske meg om Oljefondet deltar også denne gangen, sier Strøm.

Går med underskudd

Men til tross for den vanvittige verdsettingen: Twitter tjener ennå ikke penger.

En børskurs på 26 dollar pr. aksje priser selskapet til 12,4 ganger anslått omsetning neste år på 1,14 milliarder dollar (6,8 mrd. kr). Det er en høyere prising enn da Facebook gikk på børs og på linje med da LinkedIn ble børsnotert, melder nyhetsbyrået Bloomberg.

Usikkert antall brukere

Ifølge Twitter har de 230 millioner brukere i hele verden.

En internasjonal måling utført av Reuters-Ipsos i forrige måned viste at bare 36 prosent av dem som har opprettet Twitter-konto sier de bruker den.

En Ipsos MMI-undersøkelse her i landet i mai i år viste at 825.000 nordmenn har Twitter-konto, mens Facebook hadde 3 millioner brukere.

Andre trekkes med

Børsnoteringen av Facebook og Twitter har vist ny global interesse for IT- og telekomaksjer. Også norske IT- og telekomselskaper merker den nye globale interessen for teknologiaksjer.

Store, pengesterke aktører følger med på norske selskaper som Atea, Opera Software, Nordic Semiconductor, Vizrt og Evry, mener analytikere.