FARSUND: Kystverket setter som en forutsetning for at bevilgningen prioriteres i NTP at den totale rammen økes med 20 prosent. Det foreslås at det blir gitt midler til tiltaket i perioden 2018 til 2023. Fædrelandsvennen har tidligere skrevet at det kan bli aktuelt å sprenge vekk en grunne i innseilingen til Farsund for å gi store båter større seilingsbredde. Kystverket har planene klare for å sprenge bort deler av en grunne i Håhøyrenna som ligger like utenfor Lundevågen og Farsund sentrum. Mens båter som er større enn 10-15.000 dødvekttonn i dag har en seilingsbredde på 60 meter, kan denne økes til nærmere 100 meter ved å sprenge bort deler av grunnen som i dag ligger på opptil sju meters dyp.

I dag må de største båtene ha to slepebåter inn til Farsund, mens de med en utvidet seilingsbredde ville kunne klart seg med en. Dagens seilingsbredden gjennom Håhøyrenna på 60 meter er ikke mye for de største båtene som er opp mot 30 meter brede.