I fjor begynte fotograf Ingar Næss plutselig å få et rush av henvendelser fra folk som ville se bedre ut på CV-bildet.

— De fleste vil ga frem en annen positiv side av seg selv enn det de får når venner og kjente tar bilde av dem. De vil rett og slett se bedre ut, sier Næss.

Han tror fremveksten av det sosiale mediet for profesjonelle, LinkedIn, er årsaken. Aftenposten har tidligere skrevet om at antall nye norske medlemmer har steget kraftig.

Lager profil på LinkedIn

For å få en komplett profil på nettstedet må man laste opp et bilde av seg selv.

- De fleste som henvender seg til oss er mellom 35 og 45 år og sier de skal etablere en LinkedIn-konto fordi de skal bytte jobb. Fokuset på sosiale medier gjør at det å fremstå på en ordentlig måte er blitt viktigere, sier Næss.

— I fjor høst fikk vi i tillegg en rekke henvendelser fra unge mellom 20 og 25 år som sa at Iphone-bildene ikke var gode nok, sier Næss.

Også fotograf Christian Fredrik Wesenberg, daglig leder for Kolonihaven Fotografbyrå, har merket at etterspørselen for proffe bilder har økt. Wesenberg er gründer av fotonettstedet Foto.no og har mange oppdrag for firmaer som ønsker å profilere sine ansatte på hjemmesider.

Gjør seg raskt opp en mening

- Vi har mye større pågang nå enn for tre år siden. Folk ser tydeligvis verdien av å vise seg frem fra sin beste side når de er i hard konkurranse med andre om jobbene, sier Wesenberg.

Han mener Facebook og andre sosiale medier har deler av skylden. I tillegg er det flere og flere som velger å bruke bilde på CV-en - gjerne fra høstens rypejakt.

— I tillegg kommer folk som har søkt på mange jobber men ikke kalles inn til intervju. Jeg mener at det nytter ikke å ha en CV som er full av energi og så ser man helt grå og trist ut på bildet. Blikkontakt selger og folk gjør seg opp en mening om deg i løpet av få sekunder, sier Wesenberg.

Utenlandske søkere mer proffe

DNB mottar fra 50 til flere tusen søknader pr. utlyste stilling, og nesten samtlige har bilde vedlagt. Fagsjef for rekruttering i banken, Glenn Melkin, sier det aldri er feil å legge ved et godt bilde.

— Jeg kan tenke meg at noen har lagt sjelen sin i å ta et godt bilde, og det er aldri feil å legge med noe som profesjonelt fremfor et uskarpt mobiltelefonbilde.

Melkin tror trenden med profesjonelle bilder kommer utenlandsfra.

— Blant søkere utenfor Norge ser vi en tendens til at bildet som legges ved er veldig profesjonelle. Det kan også ha sammenheng med at jobbmarkedet i Europa er ekstremt vanskelig, og at de derfor ønsker å få frem den aller beste versjonen av seg selv, sier Melkin.

Anbefaler ikke bilde

Direktør i Adecco Seach & Select og Aftenpostens jobbekspert, Guri Larsen, lar seg ikke overraske over at flere velger å gå til profesjonell fotograf.

- Det kan hende at folk ønsker å retusjere ujevnheter og pynte litt på. Men man skal samtidig huske på at man ikke blir ansatt på bakgrunn av utseende.

Samtiig danner de som ansetter seg fort opp en mening på bakgrunn av bildet, sier Larsen.

— Vi blir påvirket av tidligere erfaringer, og også av kortslutninger som at blondiner er dumme mens brunetter er smarte. Det påvirker oss når vi tar beslutninger. Derfor vil jeg ikke anbefale å ha bilde med på CV-en, sier Larsen.

Unntaket er CV-er som legges på LinkedIn.

— Der kan det å ikke ha med bilde gi uttrykk for at man ikke har orket å gjøre hele jobben. Der vil jeg anbefale folk å ha med bilde som ser ordentlig ut, og gjerne et profesjonelt et.