Gary Ream studerte fasilitetene og omgivelsene da han besøkte Evjemoen i februar. Her flankert av Børre S. Møinichen (t.v) og Mike Troxel. Foto: Tore-André Baardsen
Dette er leiren på Evjemoen som skal brukes til action-camp for ungdommer.

EVJE OG HORNNES: — Totalt vil hele prosjektet komme på cirka 30 millioner kroner. Eiendomsselskapet er i og for seg på plass. Nå går vi ut for å finne investorer til driftsselskapet, og da trenger vi mellom ti og 15 millioner kroner, f

Jon Døviken Foto: Kristin Ellefsen

orteller Jon Døviken, som sammen med Mike Troxel og Børre S. Møinichen har jobbet fram prosjektet.

— Nå er markedsundersøkelsene på plass, vi har fått fram avtalegrunnlaget og har holdbare budsjetter. Nå skal hele konseptet presenteres for investorer, forteller Døviken.

Norges største

Leiren på Evjemoen er planlagt på 90 mål der det skal bygges en hall på 5000 kvadratmeter. Modellen er amerikanske Camp Woodward, som det fortsatt er diskusjoner med om en eventuell lisensavtale. Her skal ungdommer kunne bedrive aktiviteter som skateing, bmx, cheer (formasjonsdans, gymnastikk), in-line (rulleskøyter), parkour (hopping fra element til element), multimedia, musikk (band eller individuelt), snowboard og twintip som er skitriksing.

— Hovedplanen er en sommer-camp i åtte uker, og tilsvarende når det er skoleferie. I tillegg skal anlegget kunne brukes som leirskole og til skoleaktiviteter. Det vil også være en event-bit der vi leier ut disse enorme fasilitetene for en rimelig penge til store grupper, for eksempel til korpssamlinger, sier Døviken.

Ukepakker

— Alle aktivitetene som vi tilbyr er på området. Men vi kommer også til å lage ukespakker der vi tilbyr go-cart, rafting, turer til steinmuseet og andre ting som allerede er på Evje. Poenget er imidlertid at det meste skal skje inne på området, enten det er action, kos, grilling og bålbrenning, sier Døviken.

Ansatte

I utgangspunktet ser initiativtakerne for seg at det kun er et par faste ansatte, og at arbeidskraft leies inn i forbindelse med konseptene som selges ut.

— I sommerukene budsjetterer vi med cirka 1200 deltakere. Da vil det være behov for cirka 25 ansatte i perioden, i tillegg til matservering som kjøpes fra tredjepart. I høstferien, der vi budsjetterer med cirka 100 deltakere, vil det være behov for 13 ansatte, forteller Døviken.

Woodward

— Hvordan blir samarbeidet med amerikanerne bak Camp Woodward som besøkte dere i februar?

— Det er ikke klart hvordan vi eventuelt skal samarbeide. De er positive til anlegget. Men for å si det slik: Er det én ting amerikanerne kan, så er det å ta seg betalt for merkevarer, humrer Døviken.

— Hvis vi inngår en avtale med dem, betyr det at vi kommer inn under en kjent og vel utprøvd merkevare. Hvis vi ikke gjør det, står vi på den andre siden friere og kan tilpasse prosjektet det skandinaviske markedet, sier han.

Investorene

— Hvem vil satse penger på dere?

— Vi satser på å treffe investorer, ikke nødvendigvis én stor, men forhåpentligvis flere som synes konseptet er glimrende og som har tro på at det er mulig å drive lønnsomt, sier Døviken.