Det er en vanlig tirsdag kveld i Oslo. Forbi kjører flere biler med drosjeskilt på taket, men vi venter på en 21 år gammel mann i en BMW.

Krystian, som ikke ønsker å oppgi sitt etternavn, har takket ja til turen vår og er på plass utenfor Edderkoppen Teater på St. Olavs plass 1 i løpet av få minutter.

101 kroner senere er vi på Tøyen T-banestasjon etter å ha kjørt litt over tre kilometer. Den samme turen med Oslo Taxi kostet 193 kroner.

Kontroversiell tjeneste tilgjengelig i perioder

Uber ble lansert i Oslo til stor ståhei fra myndigheter og drosjenæringen. Uber Pop, som best kan sammenlignes med vanlig drosje, har vært i en lukket prøvefase. Før nyttår kunne Dagens Næringsliv melde at tjenesten var tilgjengelig, men forsvant igjen etter kort tid.

Selskapets pressetalsmann i Europa, Harry Porter, skriver i en e-post til Osloby at Uber Pop vil være tilgjengelig for allmennheten i en kort periode. Han hevder at det fortsatt er snakk om et lukket prøveprosjekt.

— Uber Pop er fremdeles i en pilotfase i Oslo. Tjenesten vil til tider være åpen som en del av testingen, så vi kan samle relevant informasjon og tilpasse tjenesten til behovet i byen. Det er ikke permanent, men vi er blitt overveldet av den positive responsen vi har fått fra nordmenn som har lastet ned appen, skriver Porter.

Det er ikke klart hvor lenge tjenesten vil være tilgjengelig, men ifølge Porter vil man fra tid til annen kunne bruke den.

Taxitur kostet halvparten med Uber Pop

I motsetning til vanlige drosjer i Oslo har ikke Uber løyve til å drive drosjevirksomhet. Selskapet har tidligere hevdet at de driver med «samkjøring», en forklaring hverken Samferdselsdepartementet eller Oslo kommune kjøper. Sistnevnte har politianmeldt Uber.

Spørsmålet er imidlertid om den vanlige drosjekunden vil bry seg noe særlig med det. Allerede idet vi setter oss inn i drosjen fra Oslo Taxi, må vi ut med 86 kroner. Det er nesten like mye som hele Uber-turen kostet.

Se video: Slik gikk det da vi testet Uber Black

I tillegg slipper man å knote med kontanter eller kort. I drosjen må man signere og ta vare på en papirkvittering. Med Uber får man kvitteringen på e-post. Betalingen skjer via appen, der kredittkortinformasjonen er lagret på forhånd.

Gir terningkast til sjåførene

Flere undres om det er trygt å bruke Uber, særlig forsikringsselskapene, som sier at sjåførene vil kunne sitte igjen med regningen fordi forsikringen deres ikke dekker transportvirksomhet. Du som passasjer blir imidlertid ikke berørt.

Det blir stilt krav til sjåførene. Krystian, vår Uber-sjåfør, forteller at man må ha rent rulleblad, han har levert vandelsattest, og at bilen hans, en BMW, er inspisert av Uber.

Et annet viktig poeng er at man rangerer sjåføren etter turen. Vår sjåfør hadde et snitt på 4,8 av fem stjerner. Blir snittet for lavt, får man ikke kjøre for Uber, forteller han.

Uber-sjåfør: En god biinntekt

Krystian ønsker ikke å oppgi hvor mye han tjener, men sier det er et godt supplement til den faste jobben hans. Han tror også det er mulig å gjøre det på heltid.

Etter en og en halv uke som sjåfør er han strålende fornøyd.

— Det er veldig bra. Jeg velger selv når jeg jobber og møter så mange hyggelige folk, sier han.

De aller fleste turene har vært korte, som den Osloby kjørte.

Han har ikke hatt noen ubehagelige opplevelser så langt.

— Jeg ble stoppet av politiet en gang, som lurte på om jeg kjørte pirattaxi. De visste ikke hva Uber var, men jeg fikk kjøre videre, sier Krystian, og legger til at han mener tjenesten bør bli lovlig.

— Drosjenæringen i Oslo trenger en forandring.