Den nyvalgte lederen i hovedsammenslutningen YS, Jorunn Berland, forteller at hovedsammenslutningens fagforbund Parat har sendt et brev til arbeidsminister Anniken Huitfeldt der forbundet og YS ber om at Luftfartstilsynet blir fratatt tilsynet for flyvende personell.

— Det holder ikke at Luftfartstilsynet har to mann på tilsynet av blant annet Ryanair, slik det er fremkommet denne uken i mediene, sier Berland.

Parat er fagforbundet for organiserte YS-medlemmer innen luftfarten.

To tidligere ansatte i et bemanningsbyrå som jobber for Ryanair har kommet med kraftig kritikk av arbeidsmiljøet i den irske lavprisgiganten. De har truet med søksmål etter at de ble oppsagt for et halvt år siden.

Parats ledelse har støttet de eks-ansatte. fagforbundet har også brukt sterke uttrykk om en kultur av frykt i Ryanair.

Er skremt

Ryanair-sjef Michael O'Leary tilbakeviste på det sterkeste torsdag at selskapet opererer med såkalte slavekontrakter. Han raljerte over de tidligere ansatte og norske myndigheter.

YS-lederen Berland er skremt av at et selskap som Ryanair ikke får mer tilsyn. Berland selv lider av flyskrekk og måtte i sin tid gå på kurs for å håndtere angsten.— Jeg er naturlig nok opptatt av at passasjerene kan føle seg trygge hele veien, sier Berland.

- Føler du at Arbeidstilsynet har mer troverdighet enn Luftfartstilsynet?

— Etter informasjonene i den siste uken er det jo blitt slik. Luftfarten er ikke så spesiell at Arbeidstilsynet ikke kan gjøre en god jobb, sier Berland.

- Beviselig har ansatte i norsk luftfart et utilstrekkelig arbeidstilsyn, skriver Parat i brevet til statsråd Huitfeldt.

Fagforbundet og hovedsammenslutningen YS ber arbeidsminister Huitfeldt og samferdselsminister Marit Arnstad om umiddelbart ansvaret for arbeidstilsyn tilbakeføres til Arbeidstilsynet, av hensyn til de ansattes arbeidsmiljø og sikkerheten i norsk luftfart.

EU-regler

Seniorforsker Jon Erik Dølvik ved forskningsstiftelsen Fafo spår at strengere regler for selskaper som sysselsetter arbeidskraft som konstant beveger seg over landegrensene i Europa vil presse seg frem:

O’Learys håndtering setter søkelyset på reglene for skatt, trygd og andre juridiske områder i EUs indre marked og EØS-området, som også omfatter Norge.

Fafo-forsker Dølvik mener at behovet for løsninger som overskrider de nasjonale grensene, blir mer åpenbart for mange etter slike saker.

Unik bransje

— Luftfarten er en unik bransje, som du kan kalle hypermobil. Den foregår jo nærmest ingen steder, eller overalt. Du får problemstillinger som dukker opp rundt Ryanair, eller kanskje Norwegian og andre flyselskaper, sier Dølvik.

- Hvilken vei går reguleringene i EUs indre marked, synes du?

— Det er åpenbart blitt enklere å utnytte den hypermobile arbeidskraften som har vokst frem innen de fleste bransjer. Luftfarten er et mønstereksempel som gir grunn til å stille spørsmålet om noen strategiske aktører driver såkalt regimeshopping, der de jakter på landene i systemet med de beste rammebetingelsene, mener Dølvik.

Stanse karusellen

For å stanse denne karusellen mener Fafo-forskeren at EU og land som Norge bør jobbe sammen for å tette smutthullene og heve gulvet for arbeidsavtaler og andre sider ved ansettelsesforhold, også for luftfarten.

Transnasjonale løsninger presser seg frem også for flyselskapene, mener Dølvik.

— Skipsfarten var i en lignende situasjon for en del år siden. Her fikk vi et nett av internasjonale skipsregistre basert på avtaler også med arbeidstagerne gjennom Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen. Luftfarten kunne få noe lignende, kanskje, sier Dølvik.