EasyJet er Europas nest største lavprisselskap. Dermed skulle dets inntreden i Norge først og fremst fortone seg som en ny trussel for Norwegian.

Men en av Skandinavias mest respekterte flyanalytikere tror det annerledes:

- EasyJet har sterkt fokus på jakten på de forretningsreisende, og her har SAS mest å tape, sier Richard Björnelid til Aftenposten.no.

Forretningsreisende

Svensken har nettopp utgitt boken Kunsten å styrte et flyselskap på norsk, historien om SAS’ vekst og fall. Han har fulgt utviklingen i det skandinaviske selskapet tett de senere tiårene, og er ikke i tvil om at den oransje konkurrenten fra de britiske øyer vil bety trøbbel både for Norwegian og SAS — men mest for SAS.

- Hver sjette passasjer hos EasyJet er forretningsreisende. I dagens situasjon har selskapet 12 ruter fra København, én fra Arlanda og nå på vei inn i Norge via rute mellom Bergen og London. Det fins planer om å gjøre København til en base i direkte konkurranse med SAS. EasyJet har et helt annet kostnadsnivå enn SAS - på linje med Norwegian, sier Björnelid.

I motsetning til Ryanair, som aldri er blitt noen direkte farlig konkurrent til SAS, satser EasyJet på ruter til hovedlufthavnene i Europa og med et fast blikk på å kapre flere forretningskunder. At selskapet også har måttet legge ned enkelte nordiske ruter, betyr ifølge Björnelid lite:

- Skulle EasyJet finne ut at de virkelig vil satse hardt i Skandinavia, vil dette kunne bli en større ­konkurransemessig utfordring for SAS enn den konkurransen Norwegian hittil har budt på, mener Björnelid som minner om at Norwegian er tuftet på å være et tilbud til de fritidsreisende, først og fremst.

Attraktivt

SAS er ikke forundret over EasyJets interesse for det norske markedet:- Det norske markedet er attraktivt på grunn av stor reiseaktivitet. Imidlertid er konkurransen høy og prisnivået på flybilletter i Norge lavt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

SAS mener selv at selskapet har klart konkurransen mot EasyJet i København godt:

- Vi tar selvsagt alle konkurrenter på alvor, sier Johansen og fremholder at SAS om kort tid er i markedet med et nytt serviceprodukt som han mener styrker SAS konkurransemessig.

Hjemmebane

I Norwegian, som nettopp har tråkket inn på EasyJets hjemmebane og opprettet base på London-flyplassen Gatwick, er tonen avventende:

- Det vil være naivt å tro at EasyJet ikke har lagt merke til Norwegians satsing fra Gatwick med ny base. Men vi er opptatt av konkurranse på like vilkår. Det gir de reisende et bedre tilbud både når det gjelder kvalitet og pris, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.