Drikker du vin, har du nesten helt sikkert hatt en flaske av den på bordet. I flere år har Doppio Passo fra det sørvestlige hjørne av Italia vært Norges mest solgte rødvin.

— Nordmenn er veldig glad i slike mørke og fyldige, men fruktige viner. Vi drikker gjerne vin etter mat, og da må man ha viner som er nok i seg selv, sier Geir Eikeland, gründer av vinimportøren Excellars.

Han utviklet selv vinen sammen med leverandøren fra Puglia-området. Ideen var å tilby en vin som var rimelig, men som smakte mye av det samme som dyrere italienske viner. De siste årene har salget av folkevinen vært grunnlaget for selskapets strålende økonomiske resultater.

— Tidligere utgjorde den over 70 prosent av omsetningen, og fremdeles står den for over halvparten. Det er klart den har vært veldig viktig, sier Eikeland.

Mindre snobberi

Selskapet har de siste årene hatt en omsetning på nær 100 millioner kroner og sittet igjen med et resultat på over 20 millioner hvert eneste år. Siden oppstarten i 2007 har de vært opptatt av å utfordre det etablerte og det som kunne oppfattes som en litt «navlebeskuende og snobbete bransje».

Gründer av Excellars AS, Geir Eikeland. Foto: Privat

— Vi ønsket å ta posisjonen som Norges mest kommersielle vinselskap. Vi skulle ta den norske smaken på alvor og selge store volum. Det har vi lyktes med. Det er fortsatt mange som reagerer på bruken av ordet «kommersielt» i sammenheng med vin, men det er blitt mindre snobberi i bransjen med årene, sier Eikeland.Selskapet eier en del av merkevarene, sånn som Doppio Passo, selv. De resterende vinene importerer de fra leverandører rundt omkring i verden og selger til Vinmonopolet.

— At vi har satset på egne merkevarer har gitt oss større stabilitet enn mange andre, sier Eikeland.

Ikke bare romantikk

I 2011 solgte han den største eierposten i selskapet til vingiganten Arcus, men han er fremdeles med som minoritetseier. Selskapets nye ledelse er opptatt av å videreføre gründerens filosofi.

— Vi skal importere vin som har et stort marked i Norge. Dette kan være både dyre og litt billigere viner, sier daglig leder Thomas E. Jensen.

Han sier det ligger svært mye markeds- og analysearbeid bak å finne de smakene som treffer brede lag av det vindrikkende Norge.

— Det finnes jo romantiske forestillinger om vinimportøren som reiser til den idylliske vingården i en bortgjemt ås, men ofte er det litt annerledes. Vi begynner alltid med kundens behov. Det er effektivt, men litt mindre romantisk, sier Jensen.