Denne uken tok det sosiale nettverket Instagram steget fra å være en rendyrket app— og mobilbasert bildelingstjeneste til å legge ut egne profilsider på Internett av sine over 100 milloner brukere.

Kanskje ikke veldig overraskende med tanke på at Facebook kjøpte opp Instagram tidligere i år, selv om Instagram i sin blog hevder at det er brukerne som har bedt om å få Instagram på nett.Det aner oss uansett at mange Instagram-brukere ikke har fått det med seg, langt mindre at det betyr at bildene deres nå ligger tilgjengelig for hvem som helst på nett på instagram.com/brukernavn.

Om du da ikke har gått inn og gjort bildene dine private. I standardinnstillingene til Instagram er de nemlig ikke det.

For mange oppleves trolig Instagram i utgangspunktet som en rett så privat bildedelingstjeneste, i betydningen at det bare er andre Instagram-brukere som har tilgang til bildene. Langt fra alle har derfor valgt å gjøre bildene private og dermed kun synlig for ens egne følgere.

Det har de siste dagene vært rapportert om brukere som til tross for at de i mobil app-en har aktivert funksjonen for private bilder, har opplevd at bildene har blitt gjort tilgjengelige for alle på nettprofilen. Våre forsøk viser imidlertid at nettprofilen følger innstillingene gjort i mobilappen.

— Ikke imponerende personvernpraksis

Fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Thomas Nortvedt, er ikke veldig imponert over måten Instagram praktiserer personvern på.

— Med utgangspunkt i personvernet er det prinsippet om privacy by default som bør gjelde. Men isteden for å la brukerne åpne opp for hvem han eller hun ønsker å dele bildene med, gjør Instagram det stikk motsatte når brukerne selv aktivt må sørge for å begrense tilgangen, sier Nortvedt.

Han peker også på at mange synes det kan være vankelig å gjøre endringer i innstillingsmenyene, og at det burde vært en smal sak for Instagram å innformere brukerne om endringene.

Nortvedt mener dette er snakk om en så stor endring av tjenesten at Instagram burde bedt brukerne om samtykke før en nettprofil ble generert.

— Det virker som om det meste er teknologisk mulig helt til det ikke gagner tjenesten, sier Nortvedt.

Han mener måten Instagram har utvidet og endret tjenesten sin på tydelig avslører hvilke verdier som styrer sosiale medier.

— Det handler åpenbart om å få flest mulig med for å gjøre tjenesten mest mulig attraktiv for annonsørene, noe som gjerne går på tvers av personvernet og forbrukernes rettigheter, sier Nortvedt.