"Det er uoriginalt å kritisere Nav – de er et lett bytte".

Slik begynte Tuva Sverdstad Eikås et mye lest leserinnlegg i Aftenposten denne uken. Hun beskriver på en deprimerende måte hvor tungvint Nav har gjort det å søke om noe så enkelt som foreldrepenger.

Et lett bytte har Nav virkelig vært, i mange år.

De to viktigste målene med Nav-reformen var og er flere i arbeid og bedre brukeropplevelser. Det har ligget fast helt siden den politiske prosessen startet høsten 2001. ## Kun tre prosent på arbeidsgivere

Over ett tiår senere tyder en omfattende forskning og mange enkelthistorier på at sammenslåingen av Aetat og trygdeetaten, har kommet til kort på begge områder.

Regjeringen ekspertgruppe for Nav, som torsdag leverte sin sluttrapport, bekrefter dette.

"Det er mye som gjenstår", sa utvalgsleder Sigrun Vågeng. Utvalget konkluderer med at Nav i liten grad bruker ressursene sine på å hjelpe brukere i arbeid. Av syv millioner brukermøter utgjør kontakt med arbeidsgiverne kun tre prosent.

Snuoperasjon igang

Utvalget ser ingen enkle veier ut av uføret. De finnes neppe heller.

Det første steget på veien til et bedre Nav er nettopp å erkjenne at Nav er i gang med en komplisert, organisatorisk snuoperasjon. Det har utvalget sett og lagt avgjørende vekt på. Det er bra.

Mange av de viktigste stikkordene ekspertgruppen trekker frem handler derfor om ledelse og læring. Det gjelder blant annet større rom for å utøve ledelse på hvert enkelt Nav-kontor og bedre kompetanse på arbeidsformidling og arbeidsevnevurdering blant Navs saksbehandlere.

Lystad sitter på nøkkelen

Rapporten ble overrakt arbeids— og sosialminister Robert Eriksson (Frp). Hans soleklart viktigste oppdrag som statsråd blir nå å følge opp forbedringene i Nav.

Det krever en klar forståelse av hvor skoen trykker i dagens Nav. Det har vi. Men mest av alt krever det at Eriksson og hans departement makter å jobbe tett og godt med Nav-direktør Joakim Lystad og hans ledere.

Fordi forbedringene i Nav mest av alt handler om ledelse, læring og andre organisatoriske forhold blir kvaliteten på den ledelsen Lystad og hans folk utøver, avgjørende.

Dersom Regjeringen fortsatt mener Lystad er rett person for det oppdraget, er Erikssons jobb nummer en å gi Lystad og co. all mulig ryggdekning, ressurser og oppmerksomhet for å lykkes med en snuoperasjon som i beste fall bare er i startfasen.