– Vi måtte møte i skifteretten tirsdag denne uken, og kom i forkant av skiftesamlingen til enighet med kreditoren som stevnet oss. Retten har gitt oss frist på et par uker til å ordne opp og betale dem vi skylder, sier administrerende direktør Sigurd Fanuelsen.

Det var NRK Sørlandet som først skrev om saken.

Det var ingeniørselskapet Mecmar i Os ved Bergen som like før påske sendte en konkursbegjæring til Palmer Johnson Norway med krav om oppgjør for eksosdeler som verftet har bestilt av dem.

Overfor Fædrelandsvennen bekrefter Sigurd Fanuelsen at verftet totalt har bestilt varer for 150 millioner kroner fra en rekke leverandører som de ikke har betalt for. Han sier at verftet bevisst ikke har tatt imot varene, og nekter for at selskapet driver for kreditors regning.

Utestengt

Tidligere i vinter ble det satt hengelås på portene til verftsområdet i Kvinesdal, og Palmer Johnson ble utestengt fra både produksjonshallene og kontorene sine på Angholmen. I påvente av å få komme tilbake har verftsledelsen innlosjert seg i midlertidige lokaler på Fjellse i nabokommunen Flekkefjord.

– Vi forhandler med eierne av verftseiendommen og håper å komme til en enighet med det første, sier Sigurd Fanuelsen.

Det har ikke lyktes Fædrelandsvennen å komme i kontakt med eierne av verftseiendommen, som er søskenbarnene Eivind og Leif Alfred Kongevold fra Flekkefjord.

I dag er det formelt 52 ansatte i Palmer Johnson Norway, hvorav 40 er permittert. Det har ikke vært gjort noe fysisk arbeid på den halvferdige båten på Angholmen de siste 12 månedene.

Salgsfremstøt

Det er det internasjonale konsernet Palmer Johnsen Boats som formelt eier den halvferdige 270 fots store luksusyachten som ligger innelåst i verftshallen, mens datterselskapet Palmer Johnson Norway bare bygger den på oppdrag for sine eiere. I fjor høst ble båten markedsført på den årlige messen for store luksusbåter, "The Monaco Yacht Show", men det var ingen milliardærer som lot seg friste.

– Vi er et helt klart offer for finanskrisen. Markedet for denne typen fartøyer har vært mer eller mindre dødt siden 2008, men nå ser det ut til å lysne, sier Sigurd Fanuelsen.