SAS har gitt sine bonuskunder en skikkelig «black friday». Men i motsetning til butikkenes supertilbud gjør SAS endringer i sitt populære bonusprogram, EuroBonus, som får kunder til å rase.

— Dette er en ren massakre av et bonusprogram, mener redaktøren av nettsiden Bonusfeber.no, Flemming Poulson.

Han har selv det høyeste bonusnivået hos SAS - diamantkortet - men skriver at han nå vil droppe SAS og overføre sine reiser til British Airways og starte opptjening i det britiske selskapet i stedet.

Thomas Lone. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det vil også den lojale SAS-kunden Thomas Lone. Som en av SAS' beste kunder har han høyeste kortstatus, diamantkort:

— Jeg har lenge vurdert å flytte fra SAS til British Airways eller American Airlines. Dette er ikke lenger en vurdering. Det kommer til å skje. Jeg har snakket med mange kolleger og jeg vet at jeg får følge av flere ut av SAS, sier Lone til Aftenposten.

Han karakteriserer endringene slik:

- En klassisk SAS-tabbe.

En annen trofast SAS-kunde, Gunnar Skoglund, sier han har 15-20 reiser med SAS privat og i jobbsammenheng i året, og sier han helt klart kommer til å vurdere å skifte fra SAS til et annet bonusprogram:

— Jeg føler meg lurt. Jeg har kjøpte de litt dyrere Plus-billettene for reiser neste år for bl.a. å opprettholde gullkortstatusen min. Nå vil jeg få så mange færre poeng for reisene mine at jeg ikke klarer å holde på min status likevel. Dette er virkelig ille av SAS, sier Skoglund.

Opptjener poeng til gratisreiser eller oppgradering

Bonusprogrammet til SAS er basert på at medlemmer av lojalitetsprogrammet opptjener poeng på alle reiser med selskapet og deres partnere. Poengene kan man så bruke til å ta ut bonusreiser eller betale for hotellopphold med, eller oppgradere seg til bedre plass og bedre komfort på langrutene til USA og Asia.

SAS har også det siste året drevet en intens jakt på nye bonuskunder og nærmest kastet gull- og sølvkort etter gode kunder for å inspirere til økt lojalitet og økt reising med selskapet.

I denne situasjonen reduserer SAS antall poeng man opptjener med inntil 75 prosent, og det får Bonusfeber.no-redaktøren til å rase:

- Kommer som et sjokk

— Disse dramatiske endringene kommer som et sjokk. Jeg sitter med følelsen av at SAS her kommer med et solid selvmål. Når man gjør programmet minimalt interessant for fritidsreisende og produktet om bord minner om det konkurrentene leverer – fjerner man ikke bare de siste forskjellene på SAS og lavpriskonkurrentene? Kostnadsnivået kan SAS ikke konkurrere på uansett. Hvor blir det av kundene da? spør eksperten.

Endringene innføres fra 1. januar. De billigste billettene i GO opptjener lite, og selv de billigste i Plus blir nedgradert i opptjening. Reiser du på de billigste billettene i SAS Go, vil du for eksempel på en reise til Athen hvor du tidligere tjente 2000 poeng hver vei, nå kun få 500 poeng inn på kontoen. Reiser du på de dyreste SAS Go billettene blir opptjeningen «kun» halvert til 1000 poeng.

LES OGSÅ:

Vanskelig å tjene nok poeng til bonusreiser

Med de lavere poengsatsene blir det vanskeligere å opptjene nok poeng til å oppnå og opprettholde kort-statusen for diamant-, gull— og sølvkortkundene. SAS reduserer riktig nok grensen for å få gullkort fra 50.000 til 45.000 poeng og diamantkort fra 100.000 til 90.000 poeng.

Det som gjør opptjeningsmulighetene enda brattere enn i dag, er at Europa nå fremover kun er en sone for opptjening. Til nå har reiser til Sør-Europa gitt større uttelling enn reiser til England og Tyskland. Nå blir det samme poengopptjening på det hele.

— Det gir ingen god grunn til å fly lange strekninger med SAS, mener Poulsson.

SAS avviser forringelse

Knut Morten Johansen, SAS. Foto: Morten Uglum

SAS' informasjonssjef, Knut Morten Johansen, avviser at endringene blir så dramatiske som Bonusfeber-oppslaget kan tyde på, men innrømmer at det blir færre poeng enn nå på de billigste billettene: — Den justering i bonusopptjening som nå har skjedd, berører bare enkelte prisklasser. De fleste reisende med SAS vil ikke berøres av justeringen, mener Johansen.

Han mener at det er de lavest prisede billettene, i klassen som selskapet kaller Go, at reduksjonen i poengopptjening vil komme.

— Poengopptjening må ses i sammenheng med prisen. Det du får i bonus for en slik tur er som en rabatt å regne og har nå en størrelse mer i harmoni med hva billetten reellt koster. EuroBonus er kjent for å være en sjenerøs ordning med mange fordeler, og vi er helt sikker på at de aller fleste kommer til å oppleve det slik fortsatt, siden man må se dette i sammenheng med de lave prisene som du betaler for en billett hos SAS, sier Johansen.

Han viser til at selskapet også gjør en del andre justeringer som han tror kommer til å oppleves positivt for EuroBonus-medlemmene.

— Kravet til diamantkort og gullkort blir redusert. I 2014 har det kommet til mange partnere hvor du kan opptjene poeng, hvilket vil utvides ytterligere og styrker hele programmet med enda flere fordeler. Det vil komme flere, sier Johansen.

PS: På bakgrunn av mange sprørsmål fra leserne kan vi viderebringe denne informasjonen fra SAS: Hvis man har en billett som er kjøpt før 27. november, ogreisen foretas i 2015, så må man etter endt reise kontakte SAS via hjemmesidenog kontaktskjemaet der, så blir de resterende poengene krediterert slik at manfår en opptjening i samsvar med gjeldende vilkår på kjøpstidspunktet (før 27.nov).