KRISTIANSAND: — Markedssituasjonen er beksvart for øyeblikket, som den også har vært den siste tiden. Oljeprisen stiger, men ikke nok, og det er en masse ledige rigger på markedet, forteller administrerende direktør i NOV Norge, Tor Henning Ramfjord, til Fædrelandsvennen.

Pressemeldingen selskapet sendte ut fredag formiddag fastslo at tredje nedbemanningsrunde vil omfatte 520 ansatte. Sammen med de 2400 som mistet jobben i de to foregående rundene har selskapet dermed redusert arbeidsstokken med 60 prosent, eller 3000 ansatte. Og NOV kan heller ikke utelukke ytterligere kutt på litt lengre sikt.

- Alvorlig

— Det er klart det er alvorlig, for oss som for andre i bransjen. Dette gjelder også NOV globalt som har redusert antall ansatte fra over 60.000 til under 40.000, fortsetter Ramfjord, som de to siste årene har gått fra å lede et selskap i enorm vekst til et selskap med stadige nedbemanninger.

NOV-sjef Tor Henning Ramfjord (til venstre) og kommunikasjonsdirektør Dag Nordbø gikk fra det ene intervjuet til det andre etter de offentliggjorde at 520 ansatte må gå i selskapets tredje nedbemanningsrunde. Foto: Kjartan Bjelland

— Å lede når ting går i mot er mye vanskeligere enn når alt går rette veien. Men vi gjør de grepene vi må for å opprettholde akseptabel inntjening og tilpasse oss markedet. Ikke fordi vi går med røde tall, for vi har fortsatt akseptable marginer, sier NOV-sjefen.

Kostnadskutt

I prosessen har det også øvrige kostnader blitt kuttet med øks.

- Markedssituasjonen er beksvart for øyeblikket, som den også har vært den siste tiden, sier NOV-sjef Tor Henning Ramfjord etter at det ble kjent at 520 ansatte må gå i selskapets tredje nedbemanningsrunde på ett år. Foto: Kjartan Bjelland

— Kostnadsnivået for bransjen har vært altfor høyt, og det har vi gjort mye med allerede. Utover lønnskostnader, som er den største kostnaden, har vi kuttet alt av julebord, sommerfest og teambuilding. Vi har redusert reisebudsjettene, økt videokonferansene og endret mobilbruken i utlandet, forteller Ramfjord. - Gjør ikke alle disse kuttene noe med dem som blir igjen?

— Det lurte vi også på i forkant av kuttene, men vi har fått mange positive tilbakemeldinger på at dette var et riktig signal. Samtidig har det også ført til endring i kulturen, der vi alle er mer bevisste på pengebruken enn før, svarer Ramfjord.

Har du lest de siste sakene om NOV?

— Behandle med respekt

- Dere sier også at dere skal være en god arbeidsgiver i nedgangstider. Hva legger dere i det?

— At vi skal behandle alle med respekt, kommer det kjapt fra NOV-sjefen.

Kommunikasjonsdirektør i NOV, Dag Nordbø. Foto: Kjartan Bjelland

— Så har vi også brukt mye tid på å forberede oss. Vi arrangerer nye runder med ledersamlinger for å ta lærdom av de første rundene. Vi har fokus på at lederne skal gjennomføre så gode drøftingssamtaler som mulig og tåle sterke følelser og reaksjoner. For når følelser og fornuft kolliderer, er det alltid følelsene som vinner, og det må vi som ledere håndtere på en skikkelig måte, sier kommunikasjonsdirektør Dag Nordbø.

- Valgt å stå i krigen

- Hvordan har det vært for deg personlig å si opp 3000 ansatte?

— Det har vært tøft og gjør noe med meg som person. Det har jeg heller ikke lagt skjul på. Jeg har valgt å stå i krigen og ta ansvar for dette. Ikke markedssituasjonen, for den er utenfor min kontroll, men for selskapet og de som er igjen, svarer Ramfjord.

Selv bor han midt blant en rekke nåværende og tidligere NOV-ansatte på Dvergsnes, og møter stadig på mennesker han har sagt opp.

— Jeg går i gata som alle andre og har utelukkende opplevd positive tilbakemeldinger. Folk skryter ikke av å bli sagt opp, men jeg har har ikke fått en eneste sur eller negativ kommentar, forteller Ramfjord.

Kristiansand rammes hardt

Foreløpig er det ikke klart hvor mange av de 520 overflødige som må gå lokalt, men det blir uansett store kutt.

Administrerende direktør i NOV Norge, Tor Henning Ramfjord. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi holder på å klargjøre det nå, men det er ikke tvil om at Kristiansand som vårt største kontor blir hardest rammet, sier Ramfjord og legger til at man jobber for å få med den beste kompetansen videre.- Til nå har vi klart å beholde aldersprofilen gjennom nedbemanningene, som viser at vi ikke prøver å bli kvitt bestemte grupper, forteller NOV-sjefen.

Nedturen brukes også til produktutvikling der vindmølleinstallasjoner, vannboring og gruveboring er nye markeds- og produktområder som vurderes.

— Vi er nok godt inne i 2018 før vi ser lyset i tunellen. Oppturen denne gang kommer nok senere og roligere enn hva vi har vært vant til, med tanke på at det nå omtrent er en rigg i reserve for hver av de omlag 500 operative riggene i markedet. Men svi skal opprettholde muskler for nye oppdrag, avslutter NOV-sjefen.

- Heldigvis lavere antall enn sist

— Heldigvis er det færre som sies opp i denne runden enn den forrige. Det er en viktig faktor for mange, forteller konserntillitsvalgt for de NITO-organiserte i NOV, Robin Jensen, til Fædrelandsvennen.

Robin Jensen, konserntillitsvalgt for de NITO-organiserte i NOV. Foto: Reidar Kollstad

— Hvordan tok de ansatte beskjeden?- De aller fleste er innforstått med at vi er i et ekstremt vanskelig marked. Langt på vei aksepterer de at dette er blitt en del av vår hverdag, men jeg tenker mye på våre ansatte og våre medlemmer som må gjennom en tredje kuttrunde. Samtidig tar jeg av meg hatten for samholdet de ansatte viser, og den vannvittige evnen de har til å levere det de skal, svarer Jensen.

Vil følge opp goder og lønninger for gjenværende

At utvelgelseskretsen i tredje, som i andre, nedbemanningsrunde er Norge som helhet, er i tråd med NITOs ønsker.

— Det gir størst fleksibilitet for våre medlemmer, sier Jensen, som også er opptatt av hvordan de som blir igjen i selskapet har det.

— NITO har vært svært bekymret for hvilke signaler man sender til de som blir igjen i firmaet, med det voldsomme fokuset på kostnadskutt. Hva slags goder og lønninger de gjenværende ansatte har, er noe vi vil følge opp fremover, forteller Jensen.