Under ett år etter at Ryanair-sjef Michael O'Leary truet med å legge ned all virksomhet i Norge, slo han tirsdag tvert om og fastslo at Norge er satsingsområde. Ryanair vil inn på innenriksmarkedet. Hvilke ruter som kan bli aktuelle, ville han imidlertid ikke ut med.

— Hovedpunktet mot Ryanair er at de ansatte ikke får organisere seg og at selskapet ikke tillater kollektive forhandlinger. Vi er ikke tjent med at Ryanair tar sin måte å behandle de ansatte på inn i norsk luftrom, sier YS-leder Tore Eugen Kvalheim til Dagsavisen.

- Fagforeningsfiendtlig

Nestleder Vegard Einan i Parat, det største forbundet for arbeidsstakere i norsk luftfart, mener Ryanairs «uholdbart lave lønninger» er en konsekvens av selskapets oppførsel. Han peker på at Ryanairs kabinansatte tjener under 8000 kroner i måneden og dermed mindre enn det en minstepensjonist får.

Også førstesekretær Trine Lise Sundnes i LO advarer mot å la selskapet få utvide rutetilbudet til innenriksruter i Norge.

— Ryanair er et fagforeningsfiendtlig selskap og nekter sine ansatte å organisere seg og inngå kollektive avtaler. Norske myndigheter bør ikke slippe et slikt selskap inn på markedet, sier Sundnes til Klassekampen.