Den siste kunngjøringen gjelder amerikanskproduserte Chevrolet, Saturn og Pontiac som er bygd mellom 2004 og 2010, hvorav de fleste er i USA.

GM sier at i noen biler kan førerne oppleve å miste kraften i servostyringen. Det vil fortsatt være mulig å styre bilen, men det blir tyngre, noe som øker faren for ulykker.

Tidligere i år er millioner av biler blitt tilbakekalt på grunn av defekte tenningslåser. Feilen gjør at tenningen uten varsel kan slås av mens bilen kjører, noe som i sin tur kan føre til svikt i hele det elektriske anlegget.

GM sier de kjenner til minst 30 ulykker der airbagen derfor ikke løste seg ut, noe som førte til at 13 mennesker mistet livet.

Den massive tilbakekallingen har utviklet seg til en større skandale for USAs største bilprodusent, og GMs konsernsjef Mary Barra er innkalt for å forklare seg i en høring i Kongressen tirsdag.

Høringen blir den første utfordringen for bilgiganten. Senere kommer etterforskning som justisdepartementet planlegger å sette i gang, og søksmål fra folk som er skadd i ulykkene og pårørende til dem som mistet livet.

Barra sier hun fortsatt ikke forstår hvorfor det tok GM mange år å reagere på meldingene om de defekte tenningslåsene, og hvorfor det i sin tid ble foretatt endringer i produksjonen av låsene som ikke var i overensstemmelse med GMs standard.