Kampen mellom tyske Adidas og amerikanske Nike om verdenshegemoniet i klodens største idrett er ofte omtalt som langt tøffere enn de sportslige duellene på fotballarenaene. Og allerede nå er det klart: I fotball-VM i Brasil tar Adidas innersvingen på Nike under avslutningen søndag. Alle de 22 spillerne har Adidas-sko.

Bildet var ganske annerledes da VM-sluttspillet med 32 landslag startet for en måned siden. Nike var i støtet med flertallet av lagene på sine sponsorlister.

Nikes vekst

Nike har hatt en kraftig vekst i fotballmarkedet i de siste 12 månedene med en økning i salget på 21 prosent til 1,7 milliarder euro (14 milliarder kroner), meldte konsernet for sitt siste regnskapsår (avsluttet i mai).

Nikes vekst truer tyske Adidas’ mangeårige posisjon som markedsleder i fotballverdenen med et samlet salg på 2 milliarder euro.

Adidas har hatt sine våpen i kampen mot Nike om hegemoniet. En av dem er Real Madrids store stjerne Cristiano Ronaldo, se her. Adidas har også vært sponsor for fotball-VM siden 1970 – og stiller årets VM-ball Brazuca, som allerede har gitt salgsinntekter til Adidas på 130 millioner kroner.

Nyhetsbyrået Bloombergs ekspert på markedet for fritidsklær og sportsutstyr regnet før VM med at Nike var i ferd med å ta fullstendig innersvingen på sin tyske rival. Nike hadde blant etablert dominerende kampanjer på de sosiale plattformene, særlig Twitter.

Men så kom VM.

Skår i gleden

Semifinalene med tap for samarbeidspartnerne Brasil og Nederland er dermed et kraftig skår i gleden for Nike-sjefene.

Nike opplevde for noen dager siden også et annet tilbakeslag: Det amerikanske selskapet avsluttet sitt mangeårige samarbeid med Manchester United, som selv etter en skuffende fjorårssesong fortsatt regnes som en av fotballens ypperste merkevarer.

Nike kastet kortene etter at Adidas la et langt større bud på bordet i forhandlingene med United— eiere og administrasjon. Engelske medier melder at Nike var villig til å forlenge sin avtale med Manchester United over 10 år til en pris på 440 millioner euro. Adidas-budet ligger over 970 millioner euro, ifølge rapportene.

Nike-sjef Mark Parker er likevel optimist. I et intervju med den tyske næringslivavisen Handelsblatt sa Parker denne uken at Nike satser på det voksende markedet for fotballsko i USA. Det skyldes ikke minst at hver fjerde nye verdensborger som ser dagens lys i USA, har latinamerikansk bakgrunn, såkalte Hispanics.

Interessen for fotball i USA øker også gjennom den nasjonale serien, som allerede har høyere publikumstall på sine store arenaer enn ishockeyens National Hockey League.

— Og i Kina finnes enorme vekstmuligheter, sier Parker.