ARENDAL: — Jeg kunne pensjonert meg og levd av høyttalerne.

- Hvorfor gjør du ikke det da?

— Hør nå her! Jeg har brukt 25 år av mitt liv på å kjempe for mindre bruk av forurensende sprøytemidler. Skal jeg gi det opp bare fordi et patentkontor sa jeg burde skaffe meg noen penger? svarer Johannessen kontant.

For venner

Biologen fra Lyngdal som er bosatt i Arendal har solgt flere enn 400.000 Music Angel Friendz-høyttalere siden han lanserte dem på Hovefestivalen for under halvannet år siden. Hver høyttaler koster 200 - 300 kroner og er på størrelse med et visittkort. De er på 2x3 watt og gir høyst brukbar lyd. Høyttalerne er små og fargerike. De kommer i fancy innpakning og ser friske ut.

— Jeg lanserte dem på Hovefestivalen. Tanken var at ungdommene kunne komme med en høyttaler hver, og sette dem sammen for å få en bedre lydopplevelse, sier Johannessen. Derav navnet Friendz.

Første driftsår omsatte selskapet hans for åtte millioner kroner, og ga fire millioner i overskudd. I år vil han selge høyttalere for cirka 40 millioner og omsette for rundt åtte millioner i lakselusprosjektet sitt.

PÅ FABRIKKEN: Ansatte ved høyttalerfabrikken i Kina har mye å gjøre etter at deres høyttalere ble modernisert og lansert i Norge. Foto: Roald Ankersen

— Det er underlige greier. Jeg har bidratt til at oppdrettsnæringen har tjent flere hundre millioner kroner, men folk sovner nesten når jeg holder foredrag om det. Så trekker jeg frem disse små høyttalerne, og alle våkner og blir svært interessert, sier Johannessen.

Så svart ut

Historien om Johannessen og hans yrkes- og forretningskarriere er like fargerik som høyttalerne han får laget i Kina. Fra å være miljøhelt i Afrika ble han frosset ut etter å ha varslet om korrupsjon i FN. Etter å ha lært lakseoppdrettere om hvordan de kunne bekjempe lakselus med mye mindre bruk av giftstoffer, havnet han i konflikt med flere av de samme oppdretterne. (Se egen sak). Han trengte sårt penger, og fikk råd fra et patentkontor om å skaffe seg investor. Lite ante de om at Johannessen straks etter skulle bli sin egen store investor.

— Da alt så som svartest ut, og jeg tenkte at dette kunne ikke bli verre, gjorde jeg oppdagelsen som ga denne eventyrlige suksessen, sier Johannessen.

På tur i Thailand kom han over en liten høyttaler han kunne koble til telefonen sin. Han så flere svakheter, men også potensialet. Johannessen reiste til fabrikken i Kina. Der fikk han overbevist fabrikksjefen om at høyttaleren hadde et stort marked dersom de gjorde noen forandringer.

Leger i lagerfrakk

— Jeg ønsket å lage noe som var kult, som solgte på "word of mouth". Folk skulle snakke om det slik at jeg ikke trengte å bruke mange penger på markedsføring, sier Johannessen.

Fabrikksjefen sa at han ville selge dem i Kina. Nordmannen fikk resten av verden.

Deretter trosset han en rekke advarsler, og bestilte 50.000 eksemplarer.

— Alt ble revet bort. Siden har jeg hatt nok med å fylle på, sier Johannessen.

Biologen driver bedriften alene i Arendal. Når det kommer ny konteiner med høyttalere må hans akademiske venner legge fra seg legefrakken og finne frem kjeledressen for å bære høyttalere. Nå har han planer om å ansette.

Kjemper for regnskog

— Distributører og bedrifter fra andre land har begynt å ta kontakt for å sikre seg distribusjonsrettigheter. Det er jo veldig gledelig. Da går tingene av seg selv. Men jeg må nok styre en del for å få logistikk og ansatte på plass. Og så må jeg minne meg selv om at jeg tross alt er biolog og insektspesialist. Det har antakelig enda større potensial enn høyttaleren, sier den nybakte millionæren.

Han har slett ikke tenkt å slutte å være engasjert i de store verdensproblemene.

Mandag skal han i møte med Norad i Oslo for å diskutere trekullerstatning i Rwanda, noe som kan redusere nedhogsten av regnskog.

— Det blir kjempespennende om jeg får opprettet et nytt firma som kan jobbe med kokeapparat og utnytte metangass på lengre sikt, sier gründeren. Han vurderer å gå inn i det nye prosjektet med to kroner per solgte høyttaler, altså opp mot en million kroner til nå. I tillegg jobber han og en kamerat for å få Statoil med på prosjektet.

— Men livsprosjektet mitt er lusebekjempelse og reduksjon av sprøytemidler. Alt i lyd og lus, gliser han.

- Aldri sett maken til suksess

Music Angel-høyttalerne rives ut av butikkene, og Expert kårer dem til tidenes julegave.

— Vi tror dette blir tidenes julegave. Jeg er sikker på at vi kommer til å selge over 100.000 av dem. De renner ut av butikkene allerede nå, sier markedssjef i Expert, Alf Leifseth. Han synes Baard Johannessen har en interessant bakgrunn, og sier biologen har truffet blink med høyttalerne sine.

— Markedsføringen går av seg selv. Når en i gjengen har et eksemplar, så snakker de om det og flere vil ha lik. Vi ser venneflokker komme sammen i forretningene og kjøper hver sin høyttaler, sier Leifseth. Han sier høyttalerne er kule, har god lyd og et godt design og kan kobles til alle mulige mediespillere. Dessuten er prisen slik at de er fine å gi i gave.

— Jeg har aldri sett maken til suksess i mine 15 år i bransjen. Disse høyttalerne kommer til å ligge under ethvert juletre, mener markedssjefen.