Grunnleggerne i Spotify, Martin Lorentzon og Daniel Ek, har all grunn til å smile. Foto: SPOTIFY

Spotify har doblet antall kunder på 1 år

Bare en drøy uke etter at Spotify flyttet inn hos Facebook, har den svenske musikkstreaming-tjenesten fått 2,3 millioner nye brukere, skriver den svenske avisen Dagens Industri ().

Det til tross for at langt fra alle var like begeistret for at Spotify samtidig forlangte at ny brukere må ha en Facebook-konto for å kunne slippe musikken løs.

Mange skvatt også i stolen da det viste seg at Facebook-venner med ett kunne høre hva man lyttet til på i Spotify. En delingsfunksjon som heldigvis viste seg å kunne deaktiveres.

Appdata Det er det uavhengige analysefirmaet som har regnet seg frem til at antallet Spotify-brukere via Facebook har økt med 2,3 millioner siden samarbeidet ble offentliggjort 23. september.

Med utgangspunkt i at rundt hver tiende Spotify-bruker velger å bli betalende Premium-kunde, anslår di.se at Spotify kan ha fått 230.000 nye betalkunder de siste dagene. Det betyr i så tilfellet at Spotify har økt årsinntektene med over 200 millioner kroner.

Spotify har ikke ønsket å kommentere saken.

Facebook er utstyrt med målrettet reklame