Dyrest for de trofaste

Strømkunder som har vært trofaste mot Los og aldri byttet avtale, risikerer å få en strømregning som er langt høyere enn selskapets nye kunder.

I en fersk masteroppgave fra Norges Handelshøyskole (NHH) viser Bjarne Bjørkavåg Sunde hvordan kunder som har vært trofast mot sin gamle strømleverandør blir utnyttet.

En rekke strømleverandører, blant annet Los, opererer med forskjellige avtaler. De som er bosatt i det gamle monopolområdet og aldri byttet avtale har gjennomgående den dyreste avtalen. På denne måten kan leverandørene ta seg bedre betalt fra trofaste og gjerne mindre prisbevisste kunder.

— Hvis kunder ikke har byttet kraftavtale minst en gang, står man i fare for å ha en lite konkurransedyktig kraftavtale. Dette er metoden som blir brukt for å prisdiskriminere mellom nye og eldre kunder. Kraftleverandøren lar være å holde den gamle avtalen for lokalområdet konkurransedyktig, samtidig som leverandøren tiltrekker seg nye kunder med en konkurransedyktig avtale som er landsdekkende, sier Bjarne Bjørkavåg Sunde

Sunde viser i sin masteroppgave prisforskjeller på 2000 kroner. Los er ikke noe unntak. Trofaste strømkunder hos Los som aldri har byttet avtale, risikerer å betale 1290 kroner mer i året med et forbruk på 20.000 kw/h. Sunde viser i sin oppgave at prisforskjellene er blitt større med årene og at dette er en metode som leverandørene bruker for å hente ut mer fortjeneste av markedet.

Seksjonsleder for energi og miljø i Konkurransetilsynet, Vegard Aandal, er enig i at de som har blitt værende med sin gamle strømleverandør uten å bytte avtale, enten bør gå over til ny leverandør eller ny avtale.

— Det er en del forbrukere som aldri har byttet leverandør. Vi ser at de ligger inne med en litt dyrere avtale enn de som har gått over til en ny avtale eller ny leverandør, sier Aandal.

Konkurransetilsynet har sin egen prisoversikt over prisen på strøm. Kraftleverandørene er forpliktet til å melde inn prisen på de forskjellige strømavtalene.

— Vi er opptatt av at forbrukerne er bevisste og at de bytter til en annen avtale eller en annen leverandør hvis avtalen de har er for dårlig. Å bytte leverandør er enkelt og det er gratis, sier Aandal.

Les hele saken med abonnement

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.