— Ifølge seneste, europeiske undersøkelse fra Checkpoint utgjør svinn i norsk handelsnæring 16,1 milliarder kroner per år. Det plasserer oss høyt oppe på listen, sier driftssjef Thomas Leonardsen i Pegasus Kontroll AS i Kristiansand.

Han legger til:

— Av svinnet utgjør butikktyverier rundt halvparten. Og da snakker vi om både det kunder stjeler, og det ansatte forsyner seg med.

Ruben Storevold, senterleder ved Sørlandssenteret, har forståelse for butikksjefer som frustreres av svinn. Mye av det skyldes tyveri. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Senterleder Ruben Storevold ved Sørlandssenteret stemmer i:— Internt og eksternt svinn utgjør erfaringsmessig mellom 0,5 prosent og to prosent av omsetningen. Men mørketall er det alltid.

På Sørlandssenteret ble det omsatt for 2,375 milliarder kroner i 2015. Amfi Vågsbygd hadde 511 millioner kroner, de 250 medlemsbedriftene i Kvadraturforeningen omsatte totalt for 2,3 milliarder. Det betyr at disse detaljhandelsaktørene i sum hadde et svinn på mellom 26 og 104 millioner kroner i fjor. I tillegg kommer andre i næringen.

— Det er de ærlige kundene som må betale, konstaterer Hilde Rasmussen Bjørge, butikksjef hos Coop Obs Hypermarked i Sørlandssenteret.

Hver dag

Leonardsen i Pegasus Kontroll forteller at selskapets sivilkledde vektere rundt om i Norge kniper butikktyver hver dag.

— Det er ikke blitt færre enn før, snarere tvert i mot. Og de er i alle aldre og fra alle samfunnslag. Snakker vi om kosmetikk og klær, er det ofte unge jenter vi tar. I taxfree-butikker er det andre grupper, sier Thomas Leonardsen.

— Folk setter fra seg de gamle skoene og spaserer ut med nye på beina. Ellers går det mest i elektro, spill og bukser. Vi kniper ikke folk hver dag, men vi kunne nok ha gjort det, konstaterer Obs-sjef Bjørge.

- Politianmeldes alle?

— Ja. Det skjer det ved at de som knipes, tas med inn på et rom og konfronteres med det de har gjort av en vekter. Vanligvis legger de seg flate, oppgir personalia og signerer på anmeldelsesskjemaet. Det hender at noen slår seg vrange, og da tilkaller vi politiet. De er flinke til å komme, forteller Bjørge.

- Hva skjer med anmeldelsene?

— Noen ganger blir de henlagt, andre ganger får tyven bot. Det kommer an på hva som er stjålet. Kanskje et sted rundt 50 prosent henlegges, antyder butikksjefen.

Bander og falske penger

Senterleder Storevold forteller at to ganger per år holdes det «svinnmøter» for de nærmere 200 butikkene i Sørlandssenteret.

— Hva er de nyeste tendensene, hva må man særlig passe på? Thon-systemet melder fra om bander som kan være på vei, falske penger i omløp eller om enkeltpersoner det er grunn til å være obs på. Vi anslår at hver dag er mellom ti og 20 personer innom senteret for å stjele.

- Hva gjør dere for å minimere problemet?

— God kundeservice er viktig, også mens kunden er i prøverom, for eksempel. Både senteret og enkeltbutikker benytter vekterselskaper. De jobber også mot de ansatte, primært med opplæring, noen ganger med kontroll av veskeinnhold. Det gjelder sjefene også! forvisser Ruben Storevold.

Hos Amfi Vågsbygd knipes to butikktyver i løpet av en normal uke. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Anbefaler politianmeldelse— Vi ser en del tilfeller hvor pengene ikke strekker til for ungdommen, særlig når de ønsker seg klær eller kosmetikk, forteller senterleder Boye Ording ved Amfi Vågsbygd. Han opplyser at det tas to butikktyver i løpet av en gjennomsnittsuke.

— Slikt er butikkenes ansvar. Senterorganisasjonen bidrar med kursing og opplæring. Og vi anbefaler at samtlige tilfeller politianmeldes, sier Ording.

Svein Olav Birkeland har tilsvarende stilling hos Sandens, som omsatte for 333 millioner kroner i 2015. — Dessverre er svinn noe som følger med når man driver handel. Vi har vektere til stede og et sett rutiner vi følger. Ellers er absolutt alle samfunnslag representert blant de vi tar for butikktyverier. Blant butikkene er enkelte bransjer mer utsatt enn andre, konstaterer Birkeland.

Thomas Leonardsen, driftssjef hos Pegasus Kontroll, forteller at de kniper butikktyver hver eneste dag. Og at det ikke ser ut til å bli færre av dem. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Politiet tar det på alvorThomas Leonardsen er driftssjef hos Pegasus Kontroll AS, som leverer svinnforebyggende tjenester over hele Norge og i flere andre land. Leonardsen begynte selv som vekter for 15 år siden og har følgelig god erfaring.

— Mitt klare inntrykk er at politiet i Agder tar butikktyveri og naskeri på alvor. De kommer raskt, dersom det trengs, forteller Leonardsen.

Han har ellers noen råd å komme med til butikksjefer:

— Viktigst av alt er å skape et miljø i butikken som gjør at tyvene skiller seg ut. Betjeningen må simpelthen behandle folk som ekte kunder: være blide, årvåkne og holde øyekontakt. Det virker forebyggende. Når det først skjer at en tyv tas, skal vedkommende behandlers profesjonelt. Og vårt råd er alltid å politianmelde, sier Thomas Leonardsen.

Barberprodukter mest utsatt

I 2013 offentliggjorde hovedorganisasjonen Virke resultatet av en undersøkelse om svinn blant forskjellige varegrupper. Dette er gruppene med tilhørende svinnprosent:

• Barberprodukter 4,4 prosent

• Datatilbehør 4,2 prosent

• Klokker 3,8 prosent

• Accessories 3,8 prosent

• Helse/skjønnhet 2,4 prosent

• Elektronikk 2,3 prosent

• Verktøy 2,3 prosent

• Kjøtt/ost 2,3 prosent

• Klær/mote 1,9 prosent

• CD/DVD 1,7 prosent

• Sko 0,9 prosent

• Matvarer 0,6 prosent