KRISTIANSAND: – Vi kan slå fast at årets første halvår er det beste losjiomsetningsmessig nominelt noen gang, skriver Peter Wiederstrøm hos Wiederstrøm Hotel Consulting i en pressemelding.

I en fersk rapport fra Benchmarking Alliance, opplyser Wiederstrøm at hotellene i Kristiansand toppet beleggsstatistikken blant de norske storbyene i april og juni.

Romprisene nasjonalt var 10,7 prosent høyere enn i første halvår i fjor, og 29,1 prosent høyere enn tilsvarende periode i 2019.

– Rombelegget i Kristiansand var 57,5 prosent i første halvår i år, mot 53,1 prosent i første halvår i fjor og 50,9 prosent i første halvår 2019, opplyser Wiederstrøm.

På hotellene i Sørlandets hovedstad har belegget vært rundt en prosent høyere enn landet samlet sett.

Peter Wiederstrøm

Wiederstrøm Hotel Consulting

Seks av ti rom tomme

I april toppet Kristiansand belegglisten med en dekning på 57,3 prosent. Det gjorde de også i juni med et belegg på 83,2 prosent.

Langt dårligere har det derimot vært for byer lengre øst i fylket.

I Arendal og Grimstad sto nærmere seks av ti rom tomme i årets første seks måneder. De hadde et samlet rombelegg på 41 prosent, ifølge Wiederstrøm.

De hadde også en lavere rompris. I gjennomsnitt måtte man betale 1192 kroner (eksklusiv merverdiavgift og frokost) for et hotellrom i disse byene.

Men det er likevel landets fire største byer; Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim som er blant vinnerne når det gjelder belegg og pris samlet sett, sammenlignet med samme periode i fjor.

Færre utenlandsgjester

Data fra Statistisk sentralbyrå viser at utenlandstrafikken ikke er helt tilbake på det nivået man oppnådde i 2019.

Fra januar til juni i år var er utenlandsandelen 25 prosent, som er noe lavere enn det normalt er på årsbasis. Wiederstrøm begrunner det med at en stor andel utenlandske hotellgjester er i Norge om sommeren.

I siste normalår før pandemien (2019) var 28 prosent av hotellgjestene i Norge utenlandske og drøyt 47 prosent av disse kom i perioden juni til august.

De desidert største utenlandske hotellmarkedene for Norge første halvår er Sverige, USA, Danmark, Storbritannia og Tyskland.