Ifølge kilder i bransjen er det Christian Diors norske avdeling som har presset frem utestengingen.

- De gjør dette for å beskytte de høye marginene sine. Vi importerer produktene helt lovlig fra utlandet for å få dem billigere, sier Ole Vinje, konsernsjef i Komplett Group, som eier sminkebutikken Blush.no.

Komplett Group eier 12 nettsteder i Skandinavia, hvor Komplett.no er den mest kjente. Der inngår også det nyetablerte nettstedet Blush.no som selger sminke og hud— og hårprodukter på nett. Det er investor og forretningsmann Stein Erik Hagen med familie som eier Komplett-konsernet.

Nylig fikk Blush.no avslag da de ønsket å annonsere for produktene og nettsiden i kvinnebladene til mediehuset Bonnier. Det omfatter Costume, Stella, Woman og Tara.

- Vi tror det er de etablerte merkevareprodusentene og leverandørene som står bak og presser på. Det hadde vi forventet, men det vi ikke hadde sett komme var at vi fikk beskjed fra Bonnier-konsernet om at vi ikke fikk reklamere for Blush.no på trykk. Vi var sponsor under Costume Awards tidligere i år og det fikk det visst til å tilte helt for leverandørene, sier Vinje.

I møter med aktørene

Vinjes påstand får støtte fra en annen kilde i bransjen. Ifølge denne aktøren er det daglig leder i Dior Norge, Anne Britt Carr, som har gått i bresjen for å holde Blush.no ute fra annonseplassene i en rekke norske kvinneblader. Carr er også styremedlem i Kosmetikkleverandørenes forening (KLF), og skal ha forsøkt å få foreningens medlemsbedrifter med på denne aksjonen.

- Vi har ingen kommentarer til denne saken, skriver Carr i en e-post til Aftenposten.

Vinje har hatt møter med ledelsen i både Bonnier- og Aller-konsernet. Sistnevnte vil, i motsetning til Bonnier, trykke kosmetikkbutikkens annonser.

- I utgangspunktet ønsker vi ikke å kommentere kundeforhold. I denne sammenhengen er avgjørelsen tatt utelukkende av forretningsmessige hensyn. Vi har prøvd å imøtekomme dem med tilbud om å annonsere i andre digitale produkter i Bonnier-konsernet, sier Trond Juliussen, administrerende direktør i Bonnier Media.

Roger Hansen, administrerende direktør i Aller Media, bekrefter at de har hatt et møte med Ole Vinje.

- Der uttrykte vi vår prinsipielle holdning om at alle annonsører er velkommen som kunder i Aller Media, såfremt de holder seg innenfor gjeldende norsk lovverk, sier Hansen.

Importerer på egen hånd

Direktør Ingrid Standal i Kosmetikkleverandørenes forening, som har 23 medlemsbedrifter, sier hun ikke kjenner til at noe press skal ha forekommet.

- Vi er ukjent med at det skal foreligge noen form for organisert press fra leverandørsiden i saken. Vår forening har ikke hatt, og skal ikke ha, noen befatning med hvor våre medlemsbedrifter velger å annonsere. Det er helt opp til den enkelte virksomhet, sier hun.

Ole Vinje forteller at Blush.no ikke er en autorisert forhandler av merkevarer som Chanel, Dior og L’oreal i Norge.

- Det er fordi vi parallellimporterer fra Europa. Så fremsetter bransjen påstander om at dette er dårlige produkter med lav omløpshastighet, noe ingen kan dokumentere. De gjør dette for å beskytte de høye marginene sine. Vi importerer produktene helt lovlig fra utlandet for å få dem billigere, sier Vinje, og legger til:

- Dette handler om en bransje som ikke vil omstille seg og snyter norske kvinner betydelig, sier Vinje.

- Uvanlig

- På generelt grunnlag er det uvanlig at aktører blir nektet frihet til å annonsere der de vil, sier Pelle Stensson, administrerende direktør i mediebyrået Carat.

Han forteller at det er mediene selv som beslutter hvorvidt annonsører skal få eksklusivitet på annonseringsflaten eller ikke.

— De gangene jeg har opplevd at aktører blir stengt ute er hvis de driver aktivitet i gråsoner. I tillegg er det selvfølgelig mulig å forhandle seg frem til eksklusivitet, spesialplasseringer eller andre fordeler som en del av en kontrakt, men det er alltid mediene som har det siste ordet, sier Stensson.

Også Linda Stene, avdelingsleder print og utendørsreklame i et av Norges største mediebyråer MediaCom, forteller at denne typen interessekonflikter er noe de har liten erfaring med.

- Siden de sier nei takk til annonser i en tid som dette her må det være viktig for dem. Når vi står overfor problemstillinger hvor sjefredaktør sier ja, eller nei til en annonse handler det som regel om hvorvidt det kreative innholdet bryter grenser og lover, sier Stene.

Positivt med nettbutikk

Tor-Kristian Lund i Engelschiøn Marwell Hauge, som har over 50 internasjonale merker som Chanel og Isadora i sitt sortiment, sier at de ikke kjenner til at det skal være utøvd press mot Bonnier i saken.

Men han sier de forstår at bransjen er kritisk til dagens uautoriserte import av kosmetikk.

- Vi synes det er positivt at Komplett Group har startet nettbutikk for kosmetikk i Norge og at de ønsker å ta «hjem» nettsalget fra utenlandske nettaktører. Vi håper at nettet også for vår bransje vil utvikle seg til å bli en seriøs og autorisert salgskanal som forhåpentligvis velger å kjøpe produkter fra de norske, autoriserte distributørene, sier han.

Lund avviser Ole Vinje i Komplett Group sitt utsagn om at det er høye marginer i bransjen.

— Prisene er noe høyere enn i deler av Europa, men dette er en konsekvens av velferdsmodellen vår og at vi bor i et langstrakt land med relativt liten befolkning, sier Lund.