AUST-AGDER: I 2010 forlenget Aust-Agder konsesjonene til forskjellige busselskaper for perioden 2009 — 2012. Konsesjonene har en samlet verdi av rundt 1,7 milliarder kroner, men kontraktene ble ikke lagt ut på anbud. Nå sier EFTAs overvåkingsorgan ESA at dette er diskriminering.

— Norske myndigheter har ikke fulgt anbudsreglene når de har tillatt Aust-Agder fylkeskommune å gi rett til passasjertransport uten noen form for anbud, skriver ESA i sin begrunnelse. Dette er imot EØS-avtalen.

De gir norske myndigheter to måneder på å se til at reglene følges.

Uakseptabelt

Tom Roger Øydne i Konkurrenten på Evje klaget avtalene inn til ESA i fjor. Overvåkingsorganet hadde imidlertid åpnet sak på eget initiativ etter at Agderposten skrev om de store kontraktene som ikke var lagt ut på anbud.

— Vi er glade for å ha vunnet frem i ESA. Det er helt uakseptabelt at fylkeskommunen har vært mer opptatt av å fordelsbehandle enkeltselskaper fremfor å få bredere rutedekning og flere avganger for alle som reiser med buss, sier administrerende direktør Tom Roger Øydne i Konkurrenten.no

Den politiske opposisjonen i fylkestinget i Aust-Agder var tidlig i tvil om en slik kontraktsforlengelse er lovlig. Fornyings- og administrasjons- og kirkedepartementet anbefalte å legge slike ting ut på anbud. Men da var konsesjonene allerede fornyet, også mot anbefaling fra fylkets egen administrasjon.

Store verdier

Kontraktene har ifølge ESA verdi på rundt 1,7 milliarder norske kroner:

Birkeland Busser 82,8 millioner kroner.

Frolandsruta: 22,2 millioner kroner.

Nettbuss Sør: 1,251 milliarder kroner

Telemark Bilruter: 57,2 millioner kroner.

Setesdal Bilruter : 286,8 millioner kroner.

Trosset råd

Det er NSB-eide, Nettbuss, som har mottatt hoveddelen av kontraktene som nå er kjent ulovlige. Fra 2008 til 2009 økte utbetalingene fra fylkeskommunen med 37 prosent.

Konkurrenten.no har krevd at ESA også innleder etterforskning for brudd på statsstøttereglene i EØS-avtalen. Denne delen av klagen ligger fortsatt til vurdering i ESA. Brudd på statssøttereglene kan lede til tilbakebetalingskrav dersom busselskapene har blitt overbetalt av fylkeskommunen.

— ESA er forpliktet til å kreve tilbakebetalt eventuell ulovlig statsstøtte og vi kommer til å følge opp denne siden av saken, sier advokat Jon Øyvind Eide Midthjell, som representerer selskapet.

Saken er beløpsmessig en av de største anbudssakene som ESA har behandlet. Fylkeskommunen trosset råd fra staten om å konkurranseutsette busskontraktene i 2008 og 2010, og risikerer nå erstatningsansvar for brudd på EØS-avtalen.

— Konkurrenten.no har hele veien vært opptatt av å sikre like konkurransebetingelser uavhengig av om du arbeider for et privat eller offentlig eid kollektivselskap. Vi fokuserer nå på å få stanset all fordelsbehandling av Nettbuss, men vi utelukker ikke erstatningskrav mot fylkeskommunen, sier styreleder Olav Risdal i Konkurrenten.no.

Kan bli anbud

Presse og informasjonssjef i ESA, Trygve Berg-Mellvang sier at de har gitt norske myndigheter to måneder på å løse saken. Hvis ikke tas den inn for Efta-domstolen

— Norske myndigheter har i sitt svar sagt at dette er greit, men vi slår fast at dette er brudd på EØS-reglene, sier Berg-Mellvang. Han sier at det er opp til Aust-Agder fylkeskommune, eller norske myndigheter som formelt er part i saken, å finne ut hvordan dette skal løses. Et alternativ er å si opp kontraktene og lyse dem ut på anbud.