Schibsted fikk et resultat før skatt på 514 millioner kroner i første kvartal, opp fra 389 millioner i samme periode i fjor. Konsernet dobler nesten overskuddet etter skatt, fra 169 til 320 millioner kroner.

– Nyhetsmedienes digitale omsetning fortsatte å vokse i første kvartal, spesielt drevet av en god økning i nettabonnementer. Vi skal fortsette å jobbe med produktutvikling og å øke gjennomsnittlig inntekt per abonnent, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.

Riktignok var det et skår i gleden at VGs driftsresultat før ned- og avskrivinger ble svekket fra 80 til 57 millioner kroner, selv om nyhetsmediene samlet leverte en resultatvekst på 35 prosent – fra 112 millioner kroner i første kvartal i fjor til 150 millioner kroner i år.

Også uten Adevinta – som nylig ble etablert som eier av Schibsteds rubrikkvirksomheter utenfor Norden – kan mediekonsernet vise til god resultatvekst. Driftsresultat før ned- og avskrivinger uten Adevinta endte på 418 millioner kroner i første kvartal, mot 336 millioner et år tidligere. For Schibsted-gruppen samlet var resultatet 856 millioner i første kvartal i år, mot 610 millioner i samme periode i 2018.

Omsetningen til mediekonsernet samlet økte med 219 millioner kroner – fra 4,4 til 4,6 milliarder kroner.