Gjennom næringsklyngen Node har offshoreindustrien hatt møter med både Lufthansa, KLM og British Airways om nye ruter.

Offshorebedriftene i Agder sender ut stadig større mengder gods som må raskt fram til kundene. Node har regnet ut at bedriftene i 2012 vil sende ut mellom 600 — 700 vogntog med denne type gods. Dette er mindre deler som ikke kan fraktes med båt

— Det er et enormt stort ettermarked som vokser frem nå. Bedriftene har levert installasjonene som kom inn i ordrebøkene i 2006 -2007, og har sine folk om bord for å sikre at det som ble levert er oppe stort sett hele tiden. Når de trenger en del, er det kontraktsfestet at dette skal leveres raskt, sier Kjell O. Johannessen, leder i Node.

London

Derfor må bedriftene sikre rask levering. I dag blir godset i hovedsak fraktet på trailere til andre flyplasser i Europa. Hvis noe blir sendt fra Kjevik, blir dette fraktet i lasterommet på passasjerflyene.

Lufthavnsjef Thomas Langeland tror ikke det blir aktuelt med rene cargofly i rute til og fra Kristiansand. Han tror mer på større maskiner, flere avganger og nye ruter der gods blir fraktet i passasjerfly.

Da peker altså London og Frankfurt seg ut som nye direkteruter. Det er også hit de fleste bedriftene ønsker at nye flyruter legges, viser en rapport som Kjevikrådet la fram i november i år.

— Og av disse er nok London den destinasjonen som ser mest interessant ut. London er helt på topp når det gjelder weekendturer, sier Langeland.

Cargofly

De syv største bedriftene i Node har allerede gått sammen om å etablere en felles terminal for å frakte gods til de store sentrene for flyfrakt, Amsterdam og Frankfurt. Foreløpig blir godset fraktet i trailere fra Mjåvann, men Node jobber for å få etablert en cargohall på Kjevik på 3000 kvadratmeter og få så mye som mulig av godset over på fly.

Ifølge Kjell O. Johannessen kan en slik hall stå ferdig allerede i 2013. Han mener ikke det er urealistisk med rene cargofly til og fra Kjevik

— Vi har gods nok til tre fulle 737-maskiner hver uke. Vi håper at et flyselskap etter hvert vil sette inn egne cargofly til og fra Kjevik, men det vil være opp til det enkelte flyselskap å avgjøre hva de mener er lønnsomt.