"Hit, men ikke lenger", er realiteten for Ingrid Sundøy. Foto: Reidar Kollstad
Her nytter det ikke å komme seg om bord i eller med rullestol. Foto: Reidar Kollstad
Ingrid Sundøy fortviler over ikke å kunne benytte flybussen til og fra Kjevik. Foto: Reidar Kollstad

— Det er lenge siden jeg har prøvd å komme meg med flybussen. Det er velkjent blant oss funksjonshemmede at det er umulig, sier Ingrid Sundøy.

Hun har imidlertid gått med på å møte Fædrelandsvennen på flybussens holdeplass like ved Rutebilstasjonen i Kristiansand. Knut Brox, nestleder i Rådet for funksjonshemmede i Kristiansand kommune, stiller også. Og de to har utvilsomt rett; flybussen, som eies og drives av selskapet Haga Buss Kristiansand Rajinder Rihal, er ikke mulig å komme om bord i med rullestol.

Her nytter det ikke å komme seg om bord i eller med rullestol. Foto: Reidar Kollstad

— Eller protese, som Brox påpeker.

To busser

Sjåføren opplyser at den eldre bussen er reservebuss. Og etter en stund dukker da også den nyere «førstebussen» opp. Men den er like umulig for Ingrid Sundøy å komme seg inn i.

— Dette strider mot både diskrimineringsloven og FN-konvensjonen for funksjonshemmede, som Norge har ratifisert, sier Knut Brox.

Onsdag interpellerte Pensjonistpartiets Odd A. Salvesen om flybussen og bevegelseshemmede passasjerer i Kristiansand bystyre.

— Ordførerens respons var positiv, bemerket han etterpå.

Knut Brox mener at situasjonen er ekstra ille fordi Nettbuss Sørs rute 35 til Brattvoll Platå, som er utstyrt med skikkelig heis for rullestolbrukere, ikke lenger svinger innom terminalbygget på Kjevik. Den som vil være med, må først krysse den store parkeringsplassen.

— Nettbuss ble presset vekk etter at det hadde vært håndgemeng mellom sjåførene fra de to selskapene, hevder Brox.

Kommersielt

— Haga Buss Kristiansand Rajinder Rihal fikk løyve til å drive flybusskjøring i 2009. Det skjedde etter en åpen konkurranse og på rent kommersielle vilkår; det gis ingen form for offentlig støtte. At rute 35 ikke lenger kjører innom terminalbygget, skyldes at man ikke ville sparke vekk beina under en kommersiell aktør, forklarer samferdselssjef Vidar Ose i Vest-Agder fylkeskommune.

Samferdselssjefen har nylig sendt brev til Haga Buss Kristiansand Rajinder Rihal. Det innledes med å konstatere at det har kommet en rekke klager fra brukere. Ellers sies det blant annet at «I saken om tildeling av ruteløyve opplyste selskapet at personer med nedsatt funksjonsevne kunne få reservert egne seter, ekstra støtte, informasjon og assistanse. Dette var et av vilkårene for å få tildelt løyve. Ut i fra klagene ser det ut til at dette ikke er tilfelle. Selskapet anmodes om å oppgi hvor i rutetabellen disse opplysningene er listet og hvordan dette praktiseres.«

Videre viser brevet til klager på materiellet, det bes opplyst når bussene sist var inne til kontroll, og utlysning av flere ruteløyver antydes «for å bedre konkurransen og kvaliteten».

Lufthavnsjefen: - Vanskelig

Lufthavnsjef Thomas Langeland hos Avinor på Kjevik sier dette:

— At Nettbuss ikke lenger svinger innom terminalbygget, har to årsaker. Vi opplevde misforståelser med passasjerer som trodde de hadde tatt flybussen. I tillegg dreier det seg om ikke å ødelegge for en kommersiell aktør.

Han legger til:

— Vi har fått klager på flybussen grunnet nedslitt materiell, manglende oppmøte og problemer for funksjonshemmede. Vi har lenge prøvd å påvirke dette, men det er nok vanskelig så lenge det ikke skal gis noen form for tilskudd. Da blir det ikke lett å få økonomi i en slik virksomhet, bemerker Langeland.

Seks konkurser

Amanjot Rihal (27) står oppført som daglig leder for Haga Buss Kristiansand Rajinder Rihal. Rajinder Singh Rihal (53) er imidlertid innehaver, ifølge Foretaksregisteret. I november 2013 omtalte Fædrelandsvennen Rajinder Singh Rihal under overskriften «Seks konkurser på seks år». Ingressen lød «Mellom 2006 og 2012 har Rajinder Singh Rihal gått konkurs med seks selskaper som til sammen har skyldt 23 millioner kroner. Konkurskarantene har hatt null virkning.«

LES OGSÅ:

— Har du statistikk over hvor mange selskaper som har kjørt flybuss til Kjevik og kastet inn håndkleet? Vi holder ut for å yte best mulig service til passasjerene! skriver Rajinder Singh Rihal i en e-post til Fædrelandsvennen. Spørsmålet han svarer på, er om det vil være økonomisk mulig å drive flybussen dersom én eller flere konkurrenter får løyve på den samme ruten.

— Ingen nekter noen å søke konsesjon; det er det fritt fram for alle som ønsker å kjøre flybussen i Kristiansand. Vær så god! Få konsesjon og sett i gang! legger Rihal til.

- Leter etter busser med rullestolheis

Neste spørsmål dreier seg om selskapet har planer om å anskaffe materiell som kan ta om bord rullestoler.

"Hit, men ikke lenger", er realiteten for Ingrid Sundøy. Foto: Reidar Kollstad

— Ja! Selv om flybussen drives kommersielt og hundre prosent på eget ansvar, så har vi vært på utkikk etter busser med rullestolheis. Vi har vært i kontakt med forskjellige leverandører både i Norge og Danmark i sakens anledning, skriver Rihal.

Også her har han en tilføyelse:

— Kan personer med nedsatt funksjonsevne få reservert egne seter? Ja! De to fremste seteradene er merket «reservert for funksjonshemmede». Vi har det fulle ansvar om det kommer passasjerer fra denne gruppen, men så lenge vi har drevet flybussen, har vi kun hatt tre-fire slike henvendelser, og selvfølgelig har våre sjåfører hjulpet dem, støttet dem inn til sitteplassen og ytet all service som sto i deres makt. Så langt har ikke våre sjåfører nektet noen å bli med på flybussen, avslutter Rajinder Singh Rihal.