Og da man trodde at situasjonen ikke kunne bli verre for skandaleflyplassen, kommer regningen for å holde en delvis ferdig flyplass i daglig drift på bordet:

Alle lys på

Den ennå uferdige flyplassen koster den tyske stat 150 millioner kroner — i måneden, skriver det danske luftfartsnettstedet Check-in.dk.

Til tross for at flyplassen er stengt, løper det utgifter til rengjøring, sikkerhet, vedlikehold og energi. Alle lys står på døgnet rundt i den mennesketomme terminalen, og luftanlegget kjøres på full pinne hele tiden.

Dessuten står alle gatelysene på veiene rundt lufthavnen på, også det døgnet rundt.

- En skam

Forsinkelsen har i tillegg skapt store problemer for landets to største flyselskaper, Lufthansa og Air Berlin som sto klar med betydelige vekstplaner så snart den nye flyplassen var ferdig. Nå er deler av dette lagt på is.

— Flyplassen er en skam for hele Tyskland, skrev den tyske storavisen Bild.

Den nye flyplassen, som ligger tett opp til den gamle flyplassen i Schönefeld, skal også erstatte Tegel.

Flyplassens navn blir Berlin Brandenburg International Airport Willy Brandt (BER).

Åpnes kanskje til høsten

Siste oppdatering tilsier at Berlins nye hovedflyplass kan bli åpnet i oktober. Kanskje. I alle fall er det mulig det blir en delvis åpning, sier sjefen for det skandalerammede gigantprosjektet Harmut Mehdorn, ifølge NTB.

Ifølge tabloidavisen Bild vurderer det britiske billigflyselskapet EasyJet å flytte sine ruter til den nye Willy Brandt-flyplassen. Dette skal være første ledd i en trinnvis åpning som fører fram til full drift i 2015.