Hver femte nordmann oppgir at de alltid eller ofte jobber overtid. 40 prosent jobber noen ganger overtid.

YS Arbeidslivsbarometer som offentliggjøres tirsdag, viser at det er de med oppgavestyrt arbeid som jobber mest overtid, i motsetning til de med såkalt klokkestyrt arbeid, der arbeidstiden er definert ut fra hvor mye tid som skal brukes på jobb.

Det er innen telekommunikasjon/IT flest arbeidstagere (25 prosent) opplever at arbeidsgiver sjelden følger reglene for overtidsbetaling. Også innenfor barnehage, skole og utdanning opplever en del (21 prosent) av arbeidstagerne det samme.

Fleksibilitet — for hvem?

Når det gjelder sektor, pekes kommunesektoren ut som versting, hvor kun 47 prosent av arbeidstakerne oppgir å ha arbeidsgivere som alltid følger overtidsreglene.

— Det er bekymringsverdig hvis det er slik at halvparten av arbeidsgiverne ikke følger overtidsreglene konsekvent. Arbeidstagere må også selv passe på. En utfordring er et mer fleksibelt arbeidsliv - men spørsmålet en bør stille seg er for hvem? Når vi er blitt tilgjengelige 24 timer i døgnet må vi få en bevisstgjøring rundt hva som er jobb og hva som er fritid, sier YS-leder Jorunn Berland.

Det er små overtidsforskjeller mellom sektorer, alder og kjønn. Jo høyere utdanning man har, jo mer jobber man overtid.

Videre jobber ledere oftere overtid enn sine ansatte.

Les også:

Måling = overtid

I Arbeidslivsbarometeret finner de også en klar sammenheng mellom det at den enkelte blir målt på jobb og overtid.

Med målstyring menes at det settes tallfestede mål for den enkelte ansatte, og at arbeidstakerens resultater på jobb tallfestes.

Les også:

— Vi finner en klar sammenheng mellom målstyring og hvor mye hver enkelt jobber. På toppen av det hele opplever de som blir målt på jobb arbeidshverdagen som mer krevende, sier forsker Vilde Bernstrøm ved Arbeidsforskningsinstituttet (Afi), som har utarbeidet rapporten.

De som blir målt på jobb har større sannsynlighet for å jobbe mer enn 45 timer i uken, og større sannsynlighet for å ofte eller alltid jobbe mer enn 10 timer i løpet av en arbeidsdag.

Målstyring på jobb er mest utbredt i bank, forsikring og finanssektoren, og minst utbredt i pleie- og omsorgstjenester.

Skaper usikkerhet

Organisasjonen Lederne reagerer på måten en del målstyring på arbeidsplassen gjøres på.

— Det vi ser er at det ofte er at bedrifter tar inn eksterne konsulenter til å måle effektiviteten. De kjenner ikke bedriftskulturen, og dette er sjelden forankret hos de ansatte, som også opplever usikkerhet på hva som faktisk blir målt, sier Tor Hæhre, nestleder i Lederne.

Han mener det å bli målt kan føre til at man underrapporterer overtid.

— Er man oppmerksom på at man blir målt, vil man jo gjøre det bra, og da er det ikke overraskende at man jobber mer overtid. Og at man kanskje ikke rapporterer inn alt for ikke å virke mindre effektiv, sier Hæhre.