– Det er en meningsfull sommerjobb, sier Vilde Vollestad (20). I knallgul t-skjorte er hun godt synlig i skolegården på Skøyen skole, hvor hun er assistent på Sommerskolen for fjerde år på rad.

–Selv som assistent får du mye mer ansvar enn du gjør i andre jobber. Du blir inkludert fra første stund og får være med på planlegging og utforming. Det krever mye av deg, men man får mye positivt tilbake fra både elever og foreldre. Og så er det et godt miljø blant de ansatte, legger hun til.

Vollestad skal studere psykologi til høsten, men mener likevel at lærerjobben er en viktig erfaring å ta med seg videre.

– Dette er en jobb jeg tror alle kan ha glede av. Jeg håper på å fortsette å jobbe her i flere somre fremover, sier hun.

Omfattende ansettelse Ansettelsen av lærere, assistenter og baseledere er en omfattende prosess, som starter allerede i desember. Da lyses stillingene ut med søknadsfrist i januar.

Ifølge rektor for Sommerskolen, Kirsten Riise, er det mange dyktige kandidater og sterk konkurranse blant søkerne.

– Når vi gjennomfører intervjuer blir jeg alltid imponert over hvor mange flinke ungdommer det er der ute. De er engasjerte og interesserte i å jobbe. Vi har alltid mange dyktige å ta av, sier hun.

Søkerne består hovedsakelig av lærere fra Oslo og Akershus, studenter, og elever fra videregående skoler.

– Vi har mange lærerstudenter som søker, men også andre studenter som synes sommerskolen er en meningsfull og spennende erfaring å ta med seg videre, sier Riise.

Søkerne blir intervjuet både individuelt og i grupper. De som blir ansatt deltar på opplæring for å lære om innholdet i kursene de skal ha og for å få en innføring i rutiner. Noen kurses også i førstehjelp og livredning, og lærere deltar på kurs i klasseledelse.

– Ansettelsen er en stor, men viktig, jobb. Det er de ansatte som skaper opplevelsene for elevene, sier Riise.

Søker år etter år Byråd for kultur og utdanning, Torger Ødegaard, mener det høye antallet søkere til Sommerskolen er en del av en større trend i Oslo-skolen.

– Vi ser at mange ønsker å jobbe i Oslo-skolen. Vi har mange godt kvalifiserte søkere. Det tror jeg skyldes at Oslo-skolen er et godt sted å jobbe. Det er et sted der man som lærer kan gjøre en forskjell og det tror jeg trigger flinke lærere, sier han.

Åse Valstad har lang erfaring som lærer, men jobber på Sommerskolen for første gang. Hun er utdannet førskolelærer og spesialpedagog og jobber til daglig på en spesialskole.

–Jeg søkte meg til sommerskolen fordi jeg ønsket å gjøre noe annet enn det jeg gjør til vanlig. Det er ganske heftig når 30 elever som ikke kjenner hverandre, og ikke kjenner meg, ramler inn i klasserommet, men det er en spennende jobb. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe her igjen til neste år, jeg har ikke fått den store skrekken ennå, sier hun med et smil.

Nærmere halvparten av de som ble ansatt i år, har jobbet på sommerskolen tidligere.

– Vi spør alle ansatte som gjør en god jobb om de vil være med til neste år. Vi vil gjerne beholde dyktige medarbeidere, på den måten viderefører vi kvaliteten på det vi gjør, sier Riise.

Les også i dagens Aften: Mer og årets sommerskole og barnas egne opplevelser av tilbudet.