afp000549297-lwjY9hLamO.jpg Foto: AIBUS
afp000549406-vTArhkBbpW.jpg Foto: DOUMENJOU Alexandre - ExmCompany

Dette er SAS’ nye våpen i kampen om langrutene. Selskapet overrasket alle i går med å bestille 12 av Europas mest moderne fly.

Presentasjonsvideoen over er laget av produsenten av det nye flyet, europeiske Airbus, og viser den komforten fremtidens langdistansepassasjerer vil bli møtt med.

SAS har i lang tid arbeidet med planene om å fornye langdistanseflåten sin. Valget sto mellom europeiske Airbus og en større variant av Norwegians nye langrutefly, Boeing 787 Dreamliner. SAS vraket Boeing.

Takk for sist

- Norwegian har fått tilsagn om åtte nye Dreamlinere. Nå kjøper SAS hele 12 nye Airbus. Jeg tror denne store ordren kommer svært overraskende på Bjørn Kjos, mener den danske flyanalytikeren Ole Kirchert Christensen.

SAS slapp nyheten om det store flykjøpet for 20 milliarder kroner på samme dag som hele Norwegians toppledelse satte seg på flyet til Seattle for å hente hjem sin første, og sterkt forsinkede, Dreamliner. Tidspunktet var neppe tilfeldig.

- Dette er et takk for sist fra SAS, mener Christensen.

På vingene for første gang

SAS’ langrutefly, som heter Airbus A350-900 XWB (Extra Wide Body), er så nytt at det var på vingene for første gang for bare noen dager siden. De skal SAS ha åtte av, i tillegg til en opsjon på ytterligere seks. I tillegg har SAS lagt inn bestilling på fire av det noe mindre Airbus A330-300 Enhanced.- Vi valgte Airbus fordi dette er et topp moderne fly, med 30 prosent lavere forbruk og dermed billigere i drift enn vår nåværende flåte. Hvor mange av dagens fly vi skal beholde etter at denne fornyelsen er gjennomført, vet vi ikke. Det får markedet avgjøre. Det jeg kan si er at vår reduserte kostnadsbase gjør det mulig å åpne nye langdistanseruter — også fra Norge. Men jeg vil ikke love noe i dag, sier SAS-sjef Rickard Gustafson til Aftenposten.

Oppgraderer

Samtidig som SAS kjøper inn nye fly med mer komfortable kabiner i alle klassene, starter en oppgradering av passasjerkabinen i store deler av den nåværende flåten av langdistansefly. Bl.a. skal flyene få nye seter, moderne flatsenger på business class og nytt underholdningssystem i hele kabinen.

- De store, tekniske forbedringer kommer til å gi SAS en langdistanseflåte som er ledende i bransjen. Vi styrker vår konkurransekraft og forsterker vårt tilbud både når det gjelder komfort, service og effektivitet. Denne investeringen hadde ikke vært mulig hadde vi ikke gjennomført vårt spareprogram i november, sier Gustafson.

Gratis teppe og vann

Gustafson gjør det klart at SAS satser på en skandinavisk modell for sin langrutesatsing: - De som jobber om bord skal være skandinaviske, jobbe på skandinavisk lønn og være ansatt på skandinaviske baser, sier han.Norwegian har fått mye pepper for sin service på selskapets nye langruter, der folk er blitt nektet mat, vann og varme tepper, fordi de ikke har kunnet betale med kredittkort. Eivind Roald i den norske delen av SAS-ledelsen, sender av gårde denne finten til Norwegian etter gårsdagens flykjøp:

- Om bord på våre fly skal mat, vann og tepper fortsatt være gratis, sier han.

Lar SAS planlegge i fred

Hos Norwegian sier kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion dette om SAS-handelen:

- SAS’ flykjøp forandrer ingenting hos oss. Vi fokuserer på vår virksomhet og lar SAS fokusere på sin. Akkurat nå skjer det mye med vår egen langdistansesatsing og vi ser frem til å få vår første Dreamliner mot slutten av uken, sier hun.