Dagens pris

Hver torsdag henter Aftenposten frem gamle annonser og justerer prisen med veksten i det generelle prisnivået frem til i dag.

Hvis den justerte prisen er lavere enn hva varen normalt koster i butikken nå, kan vi si at varen er blitt dyrere over tid, og omvendt.

Husk likevel: Produktet kan ha endret seg mye gjennom årene. En mobiltelefon i 2013 er noe annet enn i 1995.

I 1969 var gjennomsnittlig årslønn for heltidsansatte 28,600 kroner.

James Bond har vært god å ha for å få Smirnoff inn på markedet. Hver dag selges det over to tusen flasker her i landet og gjør den til den mest solgte vodkaen i Norge.

Annonsen taler sitt tydelige språk. Det ble lagt vekt på å formidle både stil og eleganse a la James Bond da Smirnoff skulle markedsføres for nordmenn på slutten av 60-tallet. I dag koster den 410 kroner flasken. I 1969 kostet den 57 kroner.

Reklamen sto på trykk i Aftenposten i november 1969. Det var ennå seks år før all alkoholreklame ble forbudt her i landet. Derfor kunne mannen med sigar, hatt og smoking lovlig reklamere for det da nye tilbudet på brennevinsmarkedet — et alternativ til whiskyen som inntil da hadde vært ganske så enerådende blant de som kalles for folk flest.

- At man forsøkte å legge vekt på litt stil i datidens reklame er forståelig. Smirnoff blir nok den dag i dag betraktet som en kvalitetsvodka, sier daglig leder i importselskapet Diageo Norge, Pål-Andrè Pedersen.

Folk som bare søker en rusopplevelse, velger billigere merker.

I en klasse for seg

Pedersen ser at det ennå i dag - 44 år etter at annonsen sto på trykk - ikke er noe som tilsier at vodkaen skal bli revet ned fra tronen som den i særklasse mest populære vodkaen for nordmenn:

- Det selges 700 000 flasker hvert år, til Vinmonopolet og til restaurantbransjen. Siden merket ble lansert har det jo også kommet en rekke nye produkter og smaker som nok gjør at den holder på sin popularitet. Coctailtrenden som vi ser i Norge gjør også at Smirnoff ligger stadig på toppen da den er veldig anvendelig til å blande drinker, mener Pedersen.

At Smirnoff er en sterk merkevare fikk en tidligere importør av vin og brennevin erfare da han skulle forhandle med polet om inntak av nye varer. Polmannen bestilte som vanlig varer i stor skala, og da han kom til de sterke sortene ordla han seg slik: — Jeg skal ha ti kasser Smirnoff, og så fem kasser vodka....

Raskt over dammen

Vodkamerket fikk sitt gjennombrudd i vesten etter at den russiske Smirnoff-familien solgte produktet til amerikanerne på begynnelsen av 30-tallet. Til da var den bare produsert på små og ofte ukjente destillerier rundt om i Russland.

Den nye, blanke drikken ble raskt en hit i USA. Smirnoff ble fort en ingrediens i legendariske coctailer som Moscow Mule og Screwdriver. Ikke lenge etter var brennevinsmerket lansert i mer enn 130 land verden over.

Drinken for agent 007

Da var veien over dammen følgelig heller ikke lang - til Europa og etter hvert også Norge. I dag er Smirnoff verdens mest solgte sprit målt i salgsvolum.

Det har heller ikke vært plagsomt for salget at James Bond og Smirnoff har vært tett knyttet sammen helt fra «Dr. No» av i 1962. Agent 007s klassiske «Martini, shaken not stirred», mot normalt var laget av bl.a. Smirnoff i stedet for gin. Siden har det ikke vært uvanlig å se de karakteristiske flaskene produktplassert i flere av Bond-filmene.

- Salget holder seg stabilt, Og det er jo egentlig litt oppsiktsvekkende når vi ser hvilket omfang smugling, grensehandel og taxfree-salg har. Smirnoff har ikke vært knyttet til noen skandaler og blir nok betraktet som en trygg drikk, sier Pedersen.