KRISTIANSAND: — Vi har hatt et teknisk problem med en sikring, og flyet står nå i Paris og venter på en komponent. Men vi er kraftig på etterskudd, og passasjerene til Nice må belage seg på opp mot ni timers forsinkelse, sier Flynonstop-eier Espen Hennig-Olsen.

Han sier at utfordringene startet torsdag morgen før avgang til Paris. Problemet ble løst etter to timer, men da feilen dukket opp igjen i den franske hovedstaden, måtte det nye undersøkelser til.

— Ettersom hovedlageret vårt ligger i Paris, bestemte vi oss for å bli stående der, og i stedet leie inn et fly som kan ta passasjerene fra Nice til Kristiansand, og de som sitter i Kristiansand ned til Nice, sier Hennig-Olsen.

Ekstraflyet kommer fra Barcelona, og sørger for at sørlendingene som er på vei hjem fra Nice får redusert ventetiden i Frankrike. Dette flyet henter så passasjerene på Kjevik, som skulle vært av gårde torsdag formiddag.

— De sitter nå på hotell og spiser middag. De har selvsagt krav på en del andre ting også, i henhold til internasjonale regler, og de skal vi selvsagt følge, sier Hennig-Olsen.

Han regner med at kveldsflyet til London vil være mer eller mindre i rute, ettersom feilen er funnet, og den manglende delen til Flynonstops Embraer-maskin er på vei til flyplassen i Paris.

— Med unntak av da flyet ble påkjørt i Berlin i sommer, har vi ikke opplevd forsinkelser. Heldigvis fikk vi tak i reservefly nokså fort, slik at dette ikke ble enda verre for passasjerene, sier Hennig-Olsen.

At ikke passasjerene til Nice er blitt omdirigert til andre flyvninger forklarer han med at det ikke er kapasitet.

— Vanligvis ville vi booket dem over på andre fly, men ettersom Nice-avgangen er full, klarte vi ikke det, sier Hennig-Olsen.