Boten er en straff for at den amerikanske bilgiganten ventet med å tilbakekalle 2,6 millioner biler selv om selskapet visste at bilene hadde feil som kunne føre til alvorlige ulykker.

Feilen med tenningslåser som skrudde seg av i fart, er knyttet til 13 dødsfall og har forårsaket minst 30 ulykker, muligens så mange som 300. I 2009 var selskapet klar over at feilen i tenningslåsen førte til at airbager ikke ble utløst, men det var først i mars i år at selskapet gikk ut med en advarsel og tilbakekalte millioner av biler til sjekk. Da hadde det gått over ti år siden selskapet mottok de første varslene om feilen.

Mange visste

Det finnes ingen bevis for at GMs toppsjef Mary Barra visste om feilen, men andre ansatte, fra ingeniører til direktører, var klar over problemet, opplyste David Friedman, som leder USAs direktorat for trafikksikkerhet, på en pressekonferanse fredag.

På den samme pressekonferansen kunngjorde samferdselsminister Anthony Foxx at Obama-administrasjonen ønsker å heve taket på bøtene som bilprodusenter må betale når de lar være å rapportere om sikkerhetsproblemer.

I dag er maksboten på 35 millioner dollar, det samme som GM må betale, men nå vil regjeringen at den skal settes opp til 300 millioner dollar (1,8 milliarder kroner).

Milliardkrav

General Motors risikerer også å måtte betale milliarder av kroner i erstatning til bileiere som har gått til sak.

GM har i kjølvannet av skandalen gått med på myndighetenes krav om å endre sikkerhetsrutiner. Det betyr blant annet at det offentlige skal få fullt innsyn i selskapets interne utredninger.

Det er modellene Chevrolet Cobalt, Saturn Ion og flere andre biler som har hatt problemer med tenningslåsen, et problem som gjorde at bilenes tenning hadde en tendens til å skru seg av under kjøring, slik at motorene stanset og airbagene sluttet å virke. (©NTB)