Japanske og amerikanske luftfartseksperter har ikke påvist noen feil ved batteriene som brukes i Boeings nye 787 Dreamliner-fly, opplyser det japanske samferdselsdepartementet.

Luftfartsmyndighetene i flere land har pålagt flyforbud for 787-flyene inntil feilen er funnet og problemene løst.

Nødlandingen

Flyforbudet ble innført etter at det japanske flyselskapet All Nippon Airways måtte foreta en nødlanding i Vest-Japan med ett 787-fly tidligere denne måneden.

Alarmen ble utløst i cockpit og det ble oppdaget røykutvikling, trolig på grunn av overoppheting av et hovedbatteri i flymotoren.

Noen dager tidligere var det meldt om et branntilløp i et 787 Dreamliner-fly tilhørendeJapan Airlines som sto parkert på en flyplass i Boston i USA.

50 fly av denne nye flytypen i hele verden har vært satt på bakken siden disse to uhellene. De får ikke ta av igjen før problemene er lokalisert og feilen er utbedret.

Elektrisk systemsvikt?

Nå viser det seg at mistanken om kortslutning i batteriene ikke ser ut til å være årsaken til problemene.

Ekspertene har i stedet skiftet fokus til det elektriske systemet som overvåker spenningen, ladningen og temperaturen i batteriene, melder det britiske kringkastingsselskapet BBC.

— Vi har ikke funnet noen store kvalitets- eller tekniske problemer med batteriene, sa talsmannen i det japanske samferdselsdepartementet, Shigeru Takano mandag, ifølge det amerikanske nyhetsbyrået AP.

Norwegian kan bli rammet

Boenig har stanset leveransene av nye Dreamliner 787-fly inntil problemene er løst.

Det norske flyselskapet Norwegian har bestilt 787-fly for leveransetil sine nye ruter til Asia og USA som etter planen skal åpnes senere i år.

Boeings Dreamliner 787-fly er de første fly som i hovesak er laget av lettere materialer for å spare drivstoff.

Flyene er også mer utstyrt med flere elektroniske systemer i stedet for hydrauliske eller mekaniske systemer enn noen andre flytyper.