— Forsommeren har vært glitrende og en gavepakket til byens reiselivsbransje. Med godt vær blir det mye lettere å utnytte «skuldersesongen», sier Mathiesen.

Hun tror dette bare er starten på en knallsesong for den lokale reiselivsbransjen.

— Kristiansand er nylig kåret til årets sommerby. Med ferie- og skattepenger og fantastisk vær ligger alt til rette for en god sommer i næringslivet, sier Mathiesen

Drømmestart i Dyreparken

I Dyreparken peker alle parametere oppover. Både besøkstallene og salg av forestillinger og årskort øker.

— Sammenlignet med i fjor ser ting veldig bra ut for vår del. Badeland er særlig godt besøk, sier administrerende direktør Per Arnstein Aamot.Dyreparken har halvparten av alle årets gjester i juli. Aamot håper at været holder seg stabilt slik som nå.

— Blir det tropevarme gjør folk andre ting. En perfekt dag for oss er lettskyet og 20 grader, gjerne med regn dagen før. Da har vi kjapt 20.000 mennesker i parken på en dag, sier Per Arnstein Aamot.

Velstand på vertshuset

Daglig leder på Værtshuset Pieder Ro, Martin Stallemo, forteller om oppgang på fiskebrygga.

— Vi har stort sett hatt full uteservering i hele juni. Det går jevnt og trutt og vi har gode tall, men det får ikke bli for varmt. Da dra folk på stranda, sier Stallemo.

Femdobling i ferien

Iskremprodusentene er svært avhengige av været. Paal Hennig-Olsen kan ikke huske en bedre juni.

— Det har vært en fantastisk forsommer. Fra en vanlig vintermåned til juni i år er salget femdoblet. Vi kommer til å ligge godt over 100 millioner kroner i omsetning, sier Hennig-Olsen-direktøren.

Rolig på Radisson

På Caledonien Hotel er ikke utslaget like stort. Sammenlignet med juni i fjor er belegget ganske likt.

— Vi er godt fornøyd med et belegg på nesten 100 prosent i helgene. Utserveringen har god omsetningen i forhold til tidligere år, men det er ikke snakk om noe rekord, sier administrerende direktør Menno Van Rooij Skarpengland.

Kjølig på kinoen

Bransjen har selv spådd en dårlig kinosommer. På Kristiansand kino merker de godværet og savner noen storfilmer.

— Det har vært en relativt laber sommer. Været, fotball-VM og mangelen på en god barnefilm har nok skylda. Erfaringsmessig er juli en veldig god måned så jeg tror det tar seg opp, sier kinodirektør Kim Skarning Andersen

Beskjedent i bassenget

På Aquarama merkes det at badetemperaturen stiger. Både Aquarama Bad, Spa og Trening opplever sviktende besøkstall når sola skinner.

— Vi legger merke til finværet. De faste gjestene besøker senteret jevnt, men salget av dagsbilletter har gått ned i forhold til i fjor, sier daglig leder i Aquarama Bad, Unni Mesel.