Torsdag morgen startet Fjord Line sine seilinger mellom Kristiansand — Hirtshals. For fjerde år på rad er det konflikt mellom selskapene om bruk av passasjertuben, og Fjord Line må bruke buss for å frakte passasjerer om bord på Fjord Cat.

Men i dagene før oppstart, har det blitt jobbet med to forskjellige løsninger.

• Kristiansand havn har for det første kommet nærmere en avtale med Color Line om kjøp av hele tuben.

• For det andre har Color Line kommet med et nytt tilbud til Fjord Line om bruk av passasjertuben.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Avtale

Enkelt fortalt går Color Lines forslag ut på at Fjord Line får bruke passasjertuben i sommer, men at de må betale for det ved sesongslutt utfra en avtale inngått mellom Color Line og Kristiansand havn.

En dom i tingretten slår fast at Fjord Line ikke skal betale konkurrenten for slik bruk. Men Color Line mener Fjord Line må betale fram til en rettskraftig dom foreligger.

Ifølge forslaget til avtale, skal Color Line betale tilbake pengene hvis en rettskraftig dom bekrefter dommen fra tingretten.

— Her gjelder det å være konstruktive og at passasjerer ikke blir skadelidende, noe vi mener vi har vært hele tiden, sier Helge Otto Mathisen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

Vil kjøpe

I tillegg til dialogen mellom ferjeselskapene, har også Kristiansand havn forhandlet om en løsning med Color Line når det gjelder hvem som skal eie tuben. Løsningen kan bli at Kristiansand havn kjøper den delen av tuben som i dag tilhører Color Line.

— Vi har jobbet med denne løsningen lenge, men har vært forsiktige med å være for tydelige siden det har vært en rettsprosess om dette, sier havnedirektør Halvard Aglen.

Ifølge Aglen har de og Color Line blitt enige om å få takstfolk utenfra til å sette en verdi på tuben. Neste steg blir å forhandle om et eventuelt kjøp.

Etkjøp fra Kristiansand havns side vil kunne løse konflikten mellom de to ferjeselskapene, siden prisen for å bruke den kan legges inn i framtidige havneavgifter.

— Men dette er også viktig for oss ut over den konflikten. Vi ønsker å få kontroll over infrastrukturen for å kunne gjøre en ytterligere oppgradering av ferjeterminalen, sier Aglen som presiserer at de er opptatt av at begge rederier skal behandles likt.

Løsning

Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal, sier at hvis havna nå får overta hele tuben, vil saken være løst.

— Da kan vi betale våre avgifter til havna som normalt ved bruk av en passasjertube, og ikke til et selskap som eier en tredjedel av den.

Fjord Line vil derimot neppe godta Color Lines tilbud. Fjord Line har gjennom sine advokater sagt at de kan stille sikkerhet for et avtalt beløp for bruk av tuben i 2014 fram til en rettskraftig dom foreligger. Men å betale til Color Line er utelukket.

— Color Line sier at gjerne åpner tuben, men ber oss rette oss etter en avtale de har inngått med Kristiansand havn. Da aksepterer vi en avtale vi mener ikke er lovlig, sier Fardal.

Dermed ble altså passasjerene fraktet i buss også da Fjord Line hadde sin første tur.

— Vi skal betale det dommen sier at vi skal betale. Det er det som er det rette, sier Fardal.