Innloggingsproblemene gjaldt de fleste bankene, blant annet DNB, Gjensidige, Sbanken, SpareBank 1 og Storebrand.

– Det har vært ustabilitet i BankID-tjenestene fra rundt klokka 7.00 i dag. Problemene rammet først BankID på mobil for Telia-kunder. Telenor-kunder ble rammet i to korte tidsrom på morgenen. BankID med kodebrikke har vært ustabilt fra 08.25, men tjenesten har ikke vært nede, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i BankID.

På grunn av svært høy trafikk oppleves tjenesten som treg, men flere brukere får torsdag likevel logget inn.

Hun understreker at det er flere brukere som får logget inn torsdag enn sammenlignet med en vanlig dag, men da trafikken er uvanlig høy, er det dessverre innlogginger som feiler.

– Vi ser nå bedring i tjenestene, og har fullt fokus på å få feilrettet slik at vi kommer tilbake til normal drift, sier hun.

Trafikken torsdag var over dobbelt så høy trafikk som vanlig på BankID, og trafikken var høy allerede rett over midnatt. Siste 24 timer har det blitt gjennomført 3,2 millioner vellykkede transaksjoner med BankID.

Også Altinn hadde problemer torsdag morgen. Dette gjaldt både innlogging med BankID for mobil og innlogging med kodebrikke. Innloggingen stoppet opp på grunn av tidsavbrudd.