- Kundene skal glede seg til vi kommer

På elleve år har Trygg Hjemme AS vokst seg til å bli Sørlandets største private aktør innen helse— og omsorgstjenester. Engasjement og humør trekkes fram som kjerneverdier, noe damene bak selskapet virker å ha mye av.

Publisert: Publisert:

Janne Køhn (til venstre) og Toril Bøhler, henholdsvis faglig og daglig leder i Trygg Hjemme, viste både engasjement og humør i fullt monn da Fædrelandsvennen var på besøk. Foto: Richard Nodeland

Denne artikkelen er over tre år gammel

KRISTIANSAND: — Vi jobber i et område som er sårbart både for de som mottar hjelp fra oss og deres pårørende. Derfor er pålitelighet, engasjement og humør viktig, sier daglig leder i Trygg Hjemme, Toril Bøhler og fortsetter:

— Kundene skal glede seg til vi kommer, føle seg trygge og bli møtt med engasjement!

Fædrelandsvennen har tatt turen til det private helse- og omsorgsfirmaet Trygg Hjemme som holder til i Vestre Strandgate. Der blir vi møtt av Bøhler og faglig leder Janne Køhn, to sykepleiere som tidlig på 2000-tallet ble kjent med hverandre da de jobbet sammen.

Les også

Stem på Folkets Finalist

Etablert i 2005

Begge hadde lang erfaring og utdanning fra helsevesenet med spesiell interesse for personer med demens og for personer som sliter i hverdagen og som har behov for spesiell tilrettelegging.

— Vi hadde lyst til å starte opp noe privat som kunne være et supplement til hva det offentlige kunne tilby. Det skulle være noe vi ville benyttet selv, som skulle være veldig bra for eldre og syke, forteller Bøler.

Som sagt så gjort. I 2005 var Trygg Hjemme etablert. Elleve år senere omsetter bedriften for snaue 10 millioner, har et overskudd på snaue 1,7 millioner og har 18 fast ansatte på lønningslista. Og kunder fra Tvedestrand i øst til Mandal i vest.

— Det er vi veldig godt fornøyd med, kommenterer Bøhler.

— Noen mener man ikke skal tjene penger på omsorg, men vi jobber mye og hardt, også ute blant kundene, og er nøkterne. Det er mange der ute som tror det er lett å drive med private omsorgstjenester, men vi må jobbe hardt for hver eneste kunde, supplerer Køhn.

Disse bedriftene er allerede sikret kvartfinaleplass:

Les også

Sju bedrifter klare for sluttspill

Holdningsendring

Holdningene til private omsorgstjenester har ifølge de to medeierne endret seg det siste tiåret.

— Da vi startet opp var det mye skepsis til bedriftsideen, men vi opplevde ofte at når vi fikk forklart hva vi dreiv med, forsvant skepsisen. Nå er det fritt brukervalg på hjemmehjelp i Kristiansand, vi blir anbefalt av både sykehus og leger og folk kjenner generelt bedre ti oss, forteller Køhn.

Selv om Trygg Hjemme både har startet dagsenter for personer med demens og tilbyr fysioterapi både fra egne lokaler og hjemme hos brukerne, er det likevel omsorgstjenester for eldre som er hovedgeskjeften.

— Vi er hjemme hos eldre, kjøper med kake, tar en kaffe, betaler regninger for dem, rydder og vasker, følger dem til lege eller en tur til byen. Rett og slett det meste som de ønsker hjelp eller selskap til, forteller Køhn.

Ingen menn...

At det blant de 18 fast ansatte ikke er en mann å finne, mener damene er tilfeldig.

— Men det har nok noe å gjøre med at det i helse- og omsorgssektoren generelt er mellom 90 og 95 prosent kvinner. Så har det heller ikke vært noe folkekrav blant kundene våre om å få menn inn, sier Bøhler.

...eller ungdommer

Bedriften har eller bare ansatte over 40 år.

— Det er et bevisst ønske fra vår side da godt voksne ansatte både har erfaring og mer å prate med de gamle om enn ei ung jente på 20, sier Bøler.

Nominert

At bedriften nå er en av 20 kandidater som kan bli Folkets Finalist, setter de stor pris på.

— Vi er en liten bedrift sammenlignet med mange andre i konkurransen, så det synes vi er hyggelig og en stor tillitserklæring, sier Bøler etter å ha hørt nominasjonsbegrunnelsen for selskapet.

«Trygg Hjemme står på for eldre og pleietrengende som trenger trygghet. Disse englene har hjulpet min mor på 80 år hver uke i over ett år nå, da det offentlige ikke hadde noe tilfredsstillende tilbud. Hun vil ikke bytte tilbake, selv om hun nå må betale selv.»

Publisert: