Priskrigen i dagligvaremarkedet fortsetter med uforminsket styrke.
Rema 1000 tyvstartet året med «prisfrys» på 1000 varer.
Extra svarte med å kutte 150 priser.
Kiwi har videreført sin prislås på 230 varer frem til 1. mai og kuttet i forrige uke prisen «på en mengde bestselgere».
Nå går den rykende ferske Rema 1000-sjefen Christian Hoel ut og forteller om priskutt på varer i de fleste kategorier – fra leverandører som Findus, Orkla og Tine.
I snitt kuttes disse 215 prisene med 2,5 prosent. Rema-sjefen garanterer at de ikke setter opp andre priser for å hente inn pengene andre steder.
– Dette er reelt, uten fotnoter, ekte og ærlig. Prisene går ned fra leverandør, fordi de har lavere kostnader, og det tar vi ut i markedet, sier han.
Kan ha skadet konkurransen
Priskuttet representerer et brudd med en godt innarbeidet praksis.
I fjor sommer kunngjorde Rema 1000 at de går vekk fra den tradisjonelle modellen med definerte «prisvinduer».
Systemet har eksistert helt siden 90-tallet, ifølge Konkurransetilsynet.
Siden 2005 har det vært avtalefestet at prisene fra leverandør til butikkjede justeres to ganger i året – 1. februar og 1. juli. Det har i snitt ført til langt kraftigere prishopp på mat og drikke i februar og juli sammenlignet med resten av året.
Systemet er gammeldags og lite fleksibelt, mener Rema 1000.
– Fortløpende forhandlinger gir oss mulighet til å være mye tettere på pris gjennom hele året og utfordre leverandørene når vi vet at det skjer ting i markedet, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes.
I en rapport som Konkurransetilsynet slapp før jul, konkluderte de at prisjusteringssystemet kan ha skadet konkurransen.
Mer positiv holdning
Da E24 meldte om endringen i fjor sommer, var det første gang flere av Rema 1000s leverandører hadde hørt om saken.
Aarnes forteller at noen leverandører var med umiddelbart, mens andre var mer skeptiske til å begynne med.
– Det er naturlig når det skjer noe nytt. Når vi endrer på noe som har stått fast i 30 år, så kan man jo bli litt usikker.
Det siste halvåret har hun og pristeamet hatt flere møter med kjedens mange leverandører for å forklare hvordan Rema tenker å gjennomføre forhandlinger fremover.
– Det er en mer positiv holdning nå enn det var umiddelbart. Det er veldig mange som er med, sier hun.
Lavere kostnader
Det har vært enorm oppmerksomhet rundt prisveksten i butikk de to siste årene. Gjennom andre halvår i fjor pekte SSB gjennomgående på mat- og drikkeprisene som sterkeste bidragsyter til at inflasjonen holdt seg høy.
At over 200 priser nå kan kuttes forklares med lavere kostnader bakover i verdikjeden. Rema 1000 peker på råvarer som korn og kaffe, samt emballasje, frakt og til dels strøm.
– Hvis vi ser at eksempelvis råvareprisene eller fraktprisene går ned, så vil vi mye mer aktivt gå i dialog med leverandørene for å få prisnedsettelser, sier Aarnes.
Hun legger til at det fremdeles vil ta litt tid å komme seg helt ut av prisvinduene.
– Så det vi gjør nå, er noe vi kommer til å gjøre mer og mer fremover.
– David mot Goliat
Det er to slitne Rema 1000-topper som stiller til E24-intervju om prisendringene.
Som nybakt toppsjef har Hoel, sammen med resten av ledelsen, vært landet rundt for å hilse på, lære av og motivere kjedens 675 kjøpmenn.
– Jeg føler jeg har vært på Coldplay-konsert i fire uker nå, med meg på scenen. Det har vært veldig bra. Masse energi og en haug med positive kjøpmenn som har lyst til å utgjøre en forskjell i sitt lokale miljø.
Den tidligere Extra-sjefen er klar til kamp. Siktet er rettet mot Norgesgruppen – handelshuset med de største musklene.
– Det er jo gøy å angripe som utfordrer. Det er som David mot Goliat, sier Hoel – som nå leder et selskap med om lag 50 milliarder kroner i omsetning.
Norgesgruppen har bikket 100 milliarder.
– Jeg synes det er underkommunisert hvordan vi er i en situasjon med én stor og dominerende aktør. I et strategisk perspektiv, og for det norske folk, er det dødsviktig å utfordre den største.