Aksjonærene i det norske flyselskapet Norske Atlantic får hard medfart onsdag, etter kvartalsrapporten som har blitt lagt frem.

Norse-aksjen raste 18,35 prosent på Oslo Børs onsdag.

Norse Atlantic holdt onsdag formiddag en varslet presentasjon for investorer. E24 og andre medier var tilstede, men ble av selskapet nektet adgang til presentasjonen.

Dette er hovedpunktene i kvartalsrapporten:

  • Selskapet tjente penger for første gang.

  • Norse Atlantic vurderer å hente 45 millioner dollar, tilsvarende 500 millioner kroner. Pengene skal sikre at selskapet kommer gjennom vintersesongen.

  • Styret vil engasjere strategiske rådgivere etter at «flere industrielle aktører» har kontaktet selskapet.

  • Scorpio, selskapet til den italienske Lauro-familien, som er største aksjonær i Norse, har takket ja til en invitasjon om å bli representert i styret.

Flyselskapet Norse Atlantic Airways leverte tirsdag kveld en fyldig rapport for selskapets tredje kvartal.

Den viser at inntektene i kvartalet endte på 205 millioner dollar, tilsvarende 2,29 milliarder kroner.

Selskapet oppfyller også egne forventninger om å levere et positivt resultat. I kvartalet tjente selskapet 1,6 millioner dollar, tilsvarende 17,8 millioner kroner.

Normalt er tredjekvartal godt for flyselskaper. Det er da de skal tjene penger og bygge opp en buffer før den tøffe vinteren.

Vurderer pengejakt

Under resultatpresentasjonen onsdag (som skal finnes sted klokken 10), vil det nok likevel bli vel så mange spørsmål om andre nyheter selskapet tirsdag kveld presenterte.

Selskapet vurderer nå å skaffe til veie 45 millioner dollar, tilsvarende like i overkant av 500 millioner kroner. Det skyldes flere faktorer selskapet forteller om i rapporten:

  • Den tilgjengelige likviditeten ble redusert i kvartalet, hovedsakelig på grunn av lavere netto kontantstrøm og høyere netto kontantutgang relatert til finansielle aktiviteter.

  • Selskapet er i forhandlinger med en nøkkelleverandør, som nærmer seg slutten. For å akselerere denne prosessen er det behov for en betalingsplan.

Pengene skal brukes for å styrke likviditetssituasjonen frem til inntektene generert fra den sesongmessig sterkere sommersesongen kan hentes inn.

Selskapet opplyser at både toppsjef Bjørn Tore Larsens selskap B T Larsen & Co og den italienske Lauro-familiens Scorpio har ytret støtte til kapitaljakten, og har planer om å bidra med minst deres andel av eierskapet i selskapet.

Hvordan pengene skal hentes inn, eller når det skal skje kommer ikke selskapet inn på. Det tar også forbehold om at kapitalinnhentingen ikke vil finne sted. Sparebank 1 Markets og Pareto Securities er her engasjert som rådgivere.

Pengene renner ut av Norse-kassen. Beholdningen av kontanter og lignende var på 43 millioner dollar (480 millioner kroner) ved utgangen av september. Ved utgangen av juni var den på 59 millioner dollar.

En del av pengene i kassen er bundet opp. Det betyr at den frie kontantbeholdningen var lavere, på 27,6 millioner dollar (309 millioner kroner) ved utgangen av kvartalet.

Strategisk gjennomgang

I rapporten kommer det også frem at «flere industrielle aktører» har tatt kontakt og deltatt i diskusjoner med selskapet. Disse skal ha søkt å utforske «industrielle muligheter» med Norse.

Selskapet opplyser ingenting rundt hvem disse aktørene er i meldingen, eller hvilke muligheter det er snakk om.

«Det er selskapets klare inntrykk fra disse diskusjonene at selskapets virksomhet, markedsposisjon og eiendeler oppfattes som attraktive, og at selskapet kan være god posisjonert til å kapitalisere på dette gjennom industrielle eller strategiske handlinger», skriver flyselskapet.

På bakgrunn av disse diskusjonene har selskapets styre besluttet å søke og engasjere rådgivere for å utforske og gi råd rundt strategiske alternativer.

Inntektene økte mer enn kostnadene

På forhånd har investorene fått et bilde av selskapets inntekter gjennom de månedlige trafikkrapportene.

Gründer og toppsjef Bjørn Tore Larsen har sagt at han var spesielt fornøyd med å ha fylt opp flyene mer og mer frem til toppmåneden i juli, da fyllingsgraden var 86 prosent. Lav fyllingsgrad har tidligere vært blant forklaringene på store underskudd i flyselskapet.

Etterspørselen dempet seg i enkelte markeder mot slutten av september. Dette var imidlertid ventet ettersom selskapets da gikk over til vinterplanen.

Dermed har det vært knyttet spenning til kostnadene i selskapets regnskap.

Rapporten viser at driftskostnadene, ekskludert nedskrivninger og flyleasing, økte til 163,7 millioner dollar i kvartalet. Der er en økning på 67 prosent fra kvartalet før. Til sammenligning økte inntektene med 105 prosent i kvartalet.

Oljeprisen steg mot slutten av kvartalet til over 90 dollar fatet. Høyere kostnader til drivstoff er, alt annet likt, med på å senke flyselskapets lønnsomhet.

Larsen har nylig blitt vippet av tronen som største aksjonær i Norse Atlantic. Ny toppaksjonær er den italienske Lauro-familien. Denne er mest kjent for sine investeringer innen shipping.

I kvartalsrapporten blir det også kjent at Scorpio er blitt invitert av selskapet og har takket ja til å ta plass i styret.

Andre Norse-aksjonærer er investor og shippingtopp Magnus Halvorsen, skipsreder Arne Blystad, Bjørn Kjos og investoren Kristian Falnes og Ketil Skorstad.