De 212 Bunnpris-butikkene i landet har frem til nå fått varene levert fra NorgesGruppen, som kontrolleres av Johan Johannson. Nå er samarbeidet gjennom en årrekke slutt.

Mandag ble det kjent at Rema 1000 overtar den solide avtalen fra 1. januar 2012. Dermed mister NorgesGruppen 3,9 prosent markedsandel, ifølge analysebyrået The Nielsen Company.

Dette betyr at NorgesGruppens markedsandel krympes til under 40 prosent. Dette er ifølge EU grensen for når en aktør blir definert som en dominerende aktør i et marked.

Forbi Coop

Når Rema legger de 3,9 prosentene til i sin andel, får de en markedsandel på 24,2 prosent, ifølge The Nielsen Company målinger av dagligvaremarkedet.

Det gjør Rema 1000 til den nest største dagligvaregrupperingen i Norge. De er forbi Coop.

— Dette er kjempegøy. Vi tror virkelig dette skal gi en vinn-situasjon både for Bunnpris, for REMA 1000 og for kundene våre, sier Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan.

Avtalen gjelder fra 1. januar 2012, som er datoen avtalen mellom Bunnpris og NorgesGruppen utløper.

Skal vokse T

«Bunnpris mener overgangen fra NorgesGruppen til Rema 1000 skal gi kjeden enda bedre betingelser, økt effektivitet, større forutsigbarhet og bedre forutsetninger for å rendyrke eget konsept», heter det i en pressemelding.

I 2009 omsatte Bunnpris for 5 milliarder kroner, mens Rema 1000 omsatte for nær 40 milliarder, inkludert franchiseinntekter.

Bunnpris har tidligere sagt at de ønsker å vokse mye de neste årene, og nå mener de at de skal tredoble veksten i løpet av noen år.